De aanval op reclames voor fossiele brandstoffen is bij de start van de klimaattop in Glasgow op verschillende fronten ingezet.
De afgelopen week dienden meer dan tachtig mensen een klacht in tegen KLM bij de Reclame Code Commissie, meldt tv-programma Kassa. Ook lijkt er politiek steeds meer animo te zijn voor een verbod op ‘fossiel adverteren’.
Daarnaast is Greenpeace een Europese campagne gestart voor een dergelijk verbod en lanceert ze in Nederland de ‘Vieze Verkiezing’ voor ‘de meest brutale fossiele reclame van het jaar’.
KLM onder vuur
De klacht van de tachtig mensen bij de Reclame Code Commisie over KLM betreft de reclame-uitingen voor co2-neutraal vliegen via het programma CO2ZERO.
Hiermee zouden passagiers voor 1,86 euro de co2-uitstoot van een vlucht Amsterdam- Rome compenseren en voor 10 euro van een reis naar Rio de Janeiro. Volgens de klagers zou dit minstens honderden keren zoveel moeten zijn en is het aanplanten van bomen, waar het compensatiegeld naartoe gaat, pas over zestig jaar effectief.
Kassa ziet ook dat er meer animo is bij politieke partijen voor een verbod op fossiele reclames. GroenLinks, Partij van de Arbeid (PvdA), Partij voor de Dieren (PvdD), de ChristenUnie (CU), SP, BIJ1 en Volt zijn al voorstander, nu laten ook D66 en CDA weten er niet direct negatief tegenover te staan.
Grote steden in beweging
Bij de grote steden wordt een dergelijk verbod al deels toegepast. Amsterdam tekende een convenant om fossiele advertenties in de metro te weren, in Den Haag worden ze binnenkort verbannen uit bus- en tramhokjes.
Lees ook:
- Amsterdam verbiedt reclame benzineauto’s en dumptickets in metrostations
- Amsterdams verbod op fossiele reclame in metro 'symboolpolitiek'
- 'Reclame is niet het probleem, maar juist een deel van de oplossing'
Utrecht en Leiden stemmen binnenkort over een fossiel-adverterenverbod in de openbare ruimte, zoals op billboards langs de snelweg. In Leiden is een motie aangenomen om deze reclames terug te dringen.
Er zijn overigens nog wel wat juridische complicaties voor een algemeen verbod, terwijl ook de reclamebranche er nadelen in ziet, zo liet die eerder weten tegen Adformatie.
Weinig animo media
Ook bij de Nederlandse media lijkt er overigens weinig animo te zijn om ‘fossiele adverteerders uit de kolommen te weren.’
The Guardian en Zweedse kranten maakten bekend geen fossiele advertenties meer te plaatsen, maar bij een rondvraag van Kassa liet zowel Trouw als NRC, dat branded content schrijft voor onder andere Shell en BMW, weten geen plannen hebben ermee te stoppen.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!