Terugkijken naar Cannes met: Femke Blok van Creative Holland
Vorige week was Cannes de tijdelijke internationale hoofdstad van de creatieve industrie. Een opvallende plek tussen grote namen als Twitter, Facebook, Google en Spotify was die van de Embassy of Dutch Creativity. Op een prominente plek, Beachclub Long Beach aan Boulevard de la Croisette wapperde vol trots de Nederlandse driekleur. Sinds 5 jaar heeft de Embassy of Dutch Creativity als doel om Nederlandse creatieve partijen te verbinden aan internationale partners, talenten en media - maar ook aan elkaar. Daarnaast is het doel om Nederlandse creativiteit en ondernemerschap te laten zien aan een internationaal publiek en Nederland te promoten als dé plek voor talent, samenwerking en leidende creatieve ontwikkelingen. Diverse branche- en beroepsorganisaties zoals ADCN, BVA Bond Van Adverteerders, Dutch Digital Agencies, Dutch Digital Design, DuPho, IAA Nederland, Orange Lions, SAN en VEA ondersteunden de Embassy dit jaar. Daarnaast was Creative Holland ook een van de financiers van de Nederlandse handelsmissie in Cannes. door: Frank Pynenburg.
Creative Holland
De Nederlandse creatieve industrie staat internationaal hoog aangeschreven. Creative Holland is een initiatief vanuit de Topsector Creatieve Industrie, ondersteund door overheid, agentschappen, kennisinstituten en private partners, zoals de Federatie Creatieve Industrie en de daartoe behorende brancheverenigingen. Creative Holland heeft als doel het stimuleren en bevorderen van internationale handel van de gehele Nederlandse creatieve industrie.
Interview met Femke Blok
Femke Blok, Coördinator Internationaal Topteam Creatieve Industrie van Creative Holland, was ook in Cannes en we stelden haar enkele vragen over de samenwerking met de Embassy of Dutch Creativity.
Waarom ondersteunt Creative Holland de Embassy of Dutch Creativity in Cannes?
Femke Blok: “Creative Holland ondersteunt deze Nederlandse aanwezigheid vanuit het oogpunt van handelsbevordering. Cannes Lions Festival brengt alle spelers wereldwijd op het gebied van marketing en branding samen, de Nederlandse creatieve industrie mag en kan hier niet ontbreken. Voor de buitenstander oogt het misschien als één groot feest, maar juist die sfeer vereenvoudigd het onderhouden van relaties, het werven van clients, het scouten van talent en het generen van media-aandacht.”
Hoe zou je de Embassy of Dutch Creativity in een aantal woorden omschrijven?
"The Embassy of Creativity faciliteert dit op een laagdrempelige manier door het bieden van een toonaangevende locatie en programma wat samengesteld wordt met de deelnemende bedrijven: ter promotie en viering van de Nederlandse creativiteit waarbij verbindingen worden aangegaan met internationale bedrijven en media - maar ook met de bedrijven onderling. Erg mooi om te zien.”
Is de creatieve industrie belangrijk voor Nederland?
Femke Blok: “Absoluut. We moeten de impact van de creatieve industrie op Nederland niet onderschatten. Zo werken er in Nederland naar schatting alleen al 65.000 mensen in 26.000 bedrijven in de reclamebranche. En dan zijn er nog de andere disciplines zoals gaming, design, architectuur etc. De industrie is van nature erg innovatief en heeft daardoor ook een positieve en innovatieve invloed op andere industrieën in Nederland. De creatieve industrie versterkt daarmee het totale innovatievermogen van Nederland."
Wat is de rol van creativiteit in deze?
“Creativiteit is heel belangrijk. De creatieve industrie heeft flexibele denkkracht, is gewend om over domeinen heen samen te werken en denkt buiten gebaande paden. Deze kenmerken zijn belangrijk om tot antwoorden te komen op de grote opgaven die op de wereld afkomen. Daar hebben we hier in Cannes ook diverse voorbeelden van gezien."
Wat is je het meeste opgevallen tijdens je bezoek aan de Embassy?
Femke Blok: "Ik vind het mooi om te zien dat verschillende bedrijven binnen dezelfde sector zich gezamenlijk presenteren. Eenheid in diversiteit, want hoewel de deelnemende bedrijven divers zijn -in discipline en omvang - en hun eigen reden hebben om hier aanwezig te zijn, zijn het allen ambassadeurs van de Nederlandse creatieve industrie, specifiek op het gebied van marketing en branding. Een mooi voorbeeld van samenwerken. Creative Holland draagt daar graag aan bij."
Meer informatie over Creative Holland is te vinden op: https://www.creativeholland.com
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!