In de week van 17 tot en met 21 juni verzamelen reclame- en marketingprofessionals van over de gehele wereld zich in Cannes. Tijdens het Cannes Lions Festival vinden op een paar vierkante kilometer in dit mediterrane klimaat allerlei workshop, presentaties en natuurlijk de uitreiking van de felbegeerde Cannes Lions Awards plaatst. In de jaren 80 en 90 was Cannes vooral een feestje van de internationale netwerkbureaus. De laatste jaren weten steeds meer marketing en business professionals de weg naar het mediterrane klimaat in Frankrijk te vinden. Initiatieven zoals de Embassy of Dutch Creativity spelen daar op in door ook een specifiek programma voor merken en opdrachtgevers aan te bieden. Met zo veel interessante programmaonderdelen is het lastig om keuzen te maken.
Frank Pynenburg vroeg voor de Embassy of Dutch Creativity een aantal vakgenoten naar hun tips en adviezen. Hoe haal je het maximale uit je Cannes-bezoek? Wat moet je wel of juist niet doen?
1. Plan je agenda niet helemaal vol met afspraken
Volgens de Cannes Lions-organisatie zijn er tijdens de festivalweek zo rond de 15.000 internationale marketingprofessionals in Cannes te vinden. De kans dat daar (oud-) collega’s, (potentiële) business partners of andere interessante personen tussen zitten is bijna nergens zo groot als in Cannes. De tip van Nathalie Lam, Head of Global Sponsorships van Philips heeft daar dan ook mee te maken:
“Plan vooral niet te veel afspraken, maar houd je agenda ook een beetje vrij. Sta open voor nieuwe contacten en laat het je overkomen. Daar is Cannes echt de perfecte plek voor. Op de een of andere manier staat daar iedereen – van hoog tot laag – in Cannes meer voor open. Maak daar vooral gebruik van en plan daar voldoende vrije tijd voor in.”
2. Ga low-budget en sponsor een jonkie
Meedoen of bezoeken van een prijzenfestival is een kostbare bezigheid. Als adverteerder of bureau kan je gemakkelijk duizenden euro’s spenderen aan het inzenden voor en bijwonen van prijzenfestivals. In Cannes veel geld uitgeven gaat eigenlijk bijna van zelf, daarom het advies van Dick van der Lecq, MD van DDB Unlimited:
"Creatieve directies trakteren zich jaarlijks op een peperdure snoepreis naar Cannes. Maar als de reclamejeugd ons echt aan het hart ligt, nemen we als gevestigde reclamemakers ieder twee jonkies mee naar Cannes. Als wij paradijsvogels het Martinez, KLM en restaurant Eden-Roc solidair inruilen voor driemaal Airbnb, EasyJet en Mister Pizza, houden we nog geld over voor de gin-tonics aan de Croisette.”
3. Ga voor nieuwe en onverwachte ontmoetingen
Een ervaren Cannes-ganger is Marlene Wickel van Jean Mineur Mediavision, die sinds 1997 zo’n 18 keer het festival heeft bezocht. Het is voor haar een plek om veel internationale collega’s te ontmoeten. De lezingen in het Palais en het werk dat je kunt bekijken inspireren haar ook altijd erg. De tip van Marlene Wickel is vooral voor spontane en nieuwe ontmoetingen te gaan. Marlene Wickel:
“Cannes is echt een plek om inspirerende mensen uit het vakgebied te treffen. Niet alleen in het Palais, maar ook daarbuiten heb je zoveel mogelijkheden om interessante mensen tegen te komen. Daarom mijn advies: ga het gesprek aan met onbekenden. Sta open voor nieuwe ontmoetingen en doe nieuwe inzichten op”
4. Laat je sponsoren
Dion Holla (25) bezocht in 2018 (bijna gratis) het festival. Hij was een van de studenten, die op kosten van Cannes-organisatie werden uitgenodigd om de Roger Hatchuel Academy te volgen. Dit door Google gesponsorde programma is gericht op laatstejaarsstudenten om ze op weg te helpen met de eerste stappen van hun marketingcarrière. Het programma van de Roger Hatchuel Academy stelt 30 internationale studenten in staat om allerlei workshops en presentaties te bezoeken en omvat daarnaast ook toegang tot het Palais.
“Ik voelde me vereerd om naar Cannes te mogen. M’n opleiding, The New School in Amsterdam, had mij uitgekozen om m’n reis- en verblijfkosten te betalen. Weet niet of er dit jaar een partij is die wil betalen, maar wellicht is er iets te regelen met gesloten beurzen. Mijn advies: wees creatief met de tegenprestatie. Er is vast wel iets te vinden.”
5. Deel je kennis
Ewa Skotnicki, Head of Brand Fairphone, vindt vooral dat de investering om naar Cannes te gaan bij zo veel mogelijk mensen terecht moet komen.
“Als je naar Cannes gaat, deel dan vooral je opgedane inzichten en kennis. Zorg ervoor dat zo veel mogelijk collega’s en andere belanghebbenden iets van jouw bezoek kunnen opsteken. Organiseer pizzasessies en verspreid je kennis. Want door te delen, wordt ook jouw kennis groter.”
Over de Embassy of Dutch Creativity
De Embassy of Dutch Creativity is een handelsmissie van de verzamelde Nederlandse creatieve industrie tijdens de festivalweek in Cannes. Diverse branche- en beroepsorganisaties zoals ADCN, BVA, Dutch Digital Agencies, IAA Nederland, Dutch Digital Design, DuPho en VEA bundelen dit jaar wederom hun krachten om Nederlandse topcreativiteit te promoten tijdens het Cannes Lions Festival. Vorig jaar deden zo’n 30 bureaus mee als ‘Ambassador’, die aan de hand van criteria geselecteerd werden als de allerbeste representanten van de Nederlandse creativiteit: merken, reclame, digital, design, audio en film. Ook dit jaar is de missie om Nederlandse partijen te verbinden aan internationale partners, talenten en media - maar ook aan elkaar. Daarnaast is het doel om Nederlandse creativiteit en ondernemerschap te laten zien aan een internationaal publiek en Nederland te promoten als dé plek voor talent, samenwerking en leidende creatieve ontwikkelingen.
De Embassy of Dutch Creativity is gedurende de festivalweek gevestigd op een een prominente plek: Beachclub Long Beach aan Boulevard de la Croisette en ligt daarmee tussen grote spelers als Google, Facebook, Youtube en Twitter en tussen andere drukbezochte activiteiten tijdens het Cannes Lions Festival.
Specifiek programma voor merken
Nieuw dit jaar is het 2-daags programma specifiek voor merken en opdrachtgevers met diverse workshops, lezingen, presentaties en netwerkevenementen. De thema’s richten zich onder andere op de vraag wat de waarde van creatie is en hoe de kwaliteit van creativiteit binnen de organisatie tot prijswinnende hoogten kan worden gestuwd. Er is ruimte voor maximaal 20 personen voor dit specifieke programma gericht op merken en opdrachtgevers. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen met Kyra Roest (kyra@adbusiness.amsterdam)
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!