De met een Loeki bekroonde 'Eén tegen eenzaamheid'-campagne is uitgebreid met een kerstcommercial. De commercial is ontwikkeld door Open Now, onderdeel van DOT (de samenwerking tussen D&B, Open Now en TBWA). Vorig jaar werd de kerstuiting in verband met aangescherpte covid-maatregelen stopgezet door het ministerie van VWS. In de commercial is te zien wat er gebeurt als je iets kleins voor iemand doet. En tegelijkertijd wat er gebeurt als je niets doet. De boodschpa: met een klein gebaar kun je al een groot verschil maken.
‘Het laten zien van niet alleen het gewenste gedrag, maar juist ook het verschil met het “gewone” gedrag, zet mensen sterker aan om zelf iets te doen tegen eenzaamheid', aldus, Lukas van de Ven van Open Now.
Vooral ouderen
‘Eenzaamheid’ is een vervelend, onbehaaglijk gevoel. Het komt vooral veel voor onder ouderen. ‘Eenzaamheid is rond de feestdagen extra voelbaar', zegt Wimke Schuurmans, programmamanager van het actieprogramma Eén tegen eenzaamheid. 'Veel mensen en organisaties zetten een stap extra rond de feestdagen om iets aan die eenzaamheid te doen.'
De commercial haakt in op de feestdagen waarin mensen zich extra eenzaam kunnen voelen. Sanne Cornelissen van Open Now: ‘Eenzaamheid wordt gezien als een gevoelig, kwetsbaar onderwerp dat men liever voor zichzelf houdt (taboe). Inspelen op aanwijsbare momenten, bijvoorbeeld als de partner komt te overlijden, iemand met pensioen gaat of als iemand tijdens de feestdagen alleen zit, maakt eenzaamheid makkelijker bespreekbaar en vermindert het taboe.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!