Er is de afgelopen tijd het nodige gebeurd rond de legendarische ‘Lampen’. Jullie zijn samengegaan met de Spin Awards, de Dutch Creativity Awards – zoals de Lampen sinds 2019 al officieel heten – heeft een nieuw online platform en nieuwe identiteit én inzenders krijgen hoe dan ook een kaartje voor het Dutch Creativity Festival en meer.
Waarom deze ruk aan het stuur, om het zo maar even te noemen?
‘We werken al enige jaren toe naar het vormen van één groot platform voor creativiteit, met ruimte voor meerdere prijzen en disciplines. Er zijn teveel prijzen in ons vak en het oude concept van alleen maar awards is voor de nieuwe generatie minder relevant. Alle kleine en grote stappen van de afgelopen twee jaar komen nu samen. Met de nieuwe identiteit versterken wij het merk Dutch Creativity Awards. Met het Dutch Creativity Festival geven wij ook echt wat terug qua educatie en inspiratie aan alle deelnemers en de industrie. De Lamp en de Spin blijven onze iconische symbolen voor creativiteit en innovatie.’
Wat klopte er niet aan de vorige opzet, waarom was die gedateerd?
‘Constante verbeteringen zijn inherent aan groei van een gezonde eigentijdse organisatie. ADCN staat nooit stil, we groeien bewust mee met alle bewegingen in de creatieve industrie en de ontwikkelingen in de wereld om ons heen. We hebben dan ook veel gepraat over de relevantie van de Awards met het team, Board en community. En ja, we zijn van mening dat het belangrijk is om creativiteit te blijven vieren door het beste werk te laten zien. Maar de echte toegevoegde waarde die wij bieden ten opzichte van het zelf op LinkedIn of Instagram plaatsen van geweldig werk, is de duiding ervan, zoals de feedback van de Jury of de lessen van de bedenkers en makers.
Daarnaast weten we dat het winnen van een Lamp of Spin minder indruk maakt op de nieuwe creatieve generatie. Bij doorvragen bleek dat de gemeenschappelijke behoefte – bij zowel jong als oud – ligt bij meer verdieping in het creatieve proces wat er aan voorafgaat. Hoe ontstaat een briljant idee, welke hindernissen moet je overwinnen, wat is het beste advies wat je kon krijgen en hoe heb je het concept uiteindelijk gerealiseerd? Die insights zijn interessant voor iedereen; iedereen die bezig is met persoonlijke en professionele groei heeft vragen, onzekerheden, stilstand of momenten waarbij je uit elkaar spat van creativiteit.
Het Dutch Creativity Festival in september, rond de Awards, vormt het moment om daarvoor samen te komen en deze verhalen te delen, in allerlei leuke en vooral interactieve formats. Nieuw dit jaar is dat we direct na de uitreiking van de Awards het werk highlighten op het festival met exposities.’
Wat zijn de belangrijkste veranderingen/vernieuwingen en waarom zijn die doorgevoerd?
‘Een volledige update van het Awards systeem met een gemakkelijke route voor zowel nieuwkomers als voor ervaren inzenders. Uiteraard was mede door de integratie van Spin een totale herziening van de disciplines en categorieën ook niet meer dan logisch. Die structuur bouwt evolutionair voort op de set-up van de afgelopen paar jaar. Meer revolutionair is dat we naast de meer bekende disciplines zoals Communications, Design, Craft en Digital dit jaar ook de disciplines Business, Culture, Future en Society hebben toegevoegd, waarvan het overtuigende idee hebben dat deze belangrijker zullen worden in de toekomstige jaren. Die vormen van creativiteit dragen ook wezenlijk bij tot de oplossingen en veranderingen die ten goede komen van ons allemaal. ADCN is daarin een curator en facilitator, samen met partners in en buiten de creatieve industrie. Wat ook goed is om te weten is dat je al je werk gelanceerd in heel 2020 én de eerste helft van 2021 kan inzenden. Qua jury zal er nóg meer diversiteit zijn dan in afgelopen jaren.’
(Lees verder onder het beeld.)
Als advocaat van de duivel: als ik lees dat er 8 disciplines en meer dan 50 categorieën zijn om in te zenden, dan duizelt me het. Waarom zo uitgebreid/deze opzet? Is er ook een hulplijn voor inzenders?
‘Geen gekke opmerking. We hebben dan ook met de gedachte gespeeld om ons te beperken tot de 8 disciplines en te stoppen met categorieën. Ook omdat veel creatief werk niet in een hokje of categorie te plaatsen valt. Er zijn twee belangrijke redenen om de verschillende categorieën te houden. De eerste is dat wij met de awards niet alleen creativiteit in de breedte willen laten zien, maar ook in de diepte, binnen specifieke disciplines. Het maken van een creatieve radiocommercial is bijvoorbeeld een vak apart, en vereist deels andere expertise dan het maken van een outdoor-uiting. Binnen design is het maken van een website echt wat anders dan het ontwerpen van een verpakking. Aan de ontwikkeling van die specifieke, specialistische niches moeten we blijven werken om de kwaliteit en impact van het werk te blijven stimuleren.
Een tweede reden om categorieën te behouden is omdat dat het scouten voor ons makkelijker maakt en veel potentiële inzenders ook hun weg kunnen vinden. Die 50 categorieën lijkt heel veel maar wij hebben alle creatieve disciplines binnen ons vak omarmd de afgelopen jaren. Er is voor iedereen een plekje binnen een groot platform. Met het hele pallet bieden wij een zeer gevarieerd categorieën aanbod, met entry fees van €25,- euro tot €349.-. Deelname moet mogelijk zijn voor iedereen met een geweldig creatief idee. Ongeacht je achtergrond, talent, leeftijd, discipline en je portemonnee. Een deel van de entry fees gaat ook naar de ontwikkeling van talent in samenwerking met academies en de entry fees van de Diversity, Equity & Inclusion categorie gaat bijvoorbeeld naar het PlusPlusOne programma.
Mocht je hulp nodig hebben met inzenden, kan je met al je vragen terecht bij onze Awards Advisors team (awards@adcn.nl, red.) Zij helpen en begeleiden je met alle plezier. Je zou kunnen spreken van een hulplijn ;).’
Inzenders krijgen, onder de (goed gevonden) noemer Dutch Creativity Rewards, sowieso ‘een gratis ticket voor het Dutch Creativity Festival, een ADCN Talent membership en een voucher voor een training tijdens de Summer School van ADCN Academy’. Wat is de gedachte daarachter?
‘Slechts 20% van de inzendingen wordt finalist en slechts 5% wint een Lamp of Spin. Een prijs is een middel, geen einddoel, ook al willen we iedereen graag hongerig maken om er eentje te winnen en daar het hele jaar hard voor te werken. Vorig jaar hebben de meer dan 200 finalisten een persoonlijk feedback rapport ontvangen, maar daarnaast gaan we dus nog actiever bijdragen aan het trainen van creativiteit, met de Summer School en het Festival. Anders gezegd, we willen iedereen die meedoet verdieping bieden.’
(Lees verder onder het beeld.)
In de categorie domme vragen stellen, bestaat niet: kunnen merken ook insturen? Anders gezegd, wie hopen jullie dat er insturen behalve bureaus en productiemaatschappijen? En targeten jullie die ook gericht?
‘Natuurlijk. Iedereen met interessant creatief werk kan deelnemen. Creatieve ideeën komen overal vandaan, van bureaus, freelancers, productiemaatschappijen, in-house studios, merken, collectieven, platformen, maar ook start-ups, scale-ups, ondernemers, social enterprises, NGO’s. En vaak natuurlijk een combinatie van verschillende disciplines en partners. In het hart van ons vak hebben veel mensen ook behoefte aan creatieve inspiratie van buiten, om die weer naar binnen te trekken. Designers bijvoorbeeld halen meer inspiratie uit trends in urban architecture dan weer een briljant verpakkingsontwerp. Zoals gezegd, vier van de acht disciplines van de awards behouden een pure focus op onze wereld van Communications, Craft, Digital en Design. Met drie nieuwe disciplines, Business, Culture en Society, willen wij ook creativiteit binnenhalen uit andere takken van sport.
De connecties en kruisbestuiving die wij hiermee faciliteren moet ook bijdragen aan de ontwikkeling van de creatieve industrie en creativiteit in Nederland. We nodigen iedereen uit om zijn beste creatieve werk van het jaar – en de learnings daarachter – te delen met de industrie. Onze juryleden en partners helpen daarnaast met het scouten van mensen en werk hierin, uit alle hoeken van Nederland.’
Tot slot, wat is het (hogere) doel van de nieuwe opzet? Wat is jullie zogeheten missie hiermee?
‘Creative groei. Zowel op individueel als collectief niveau. De vraag die wij ons continu stellen is: wat als je 10% meer met je creatieve potentieel doet, als individu of team? Wat voor ideeën komen er dan vrij? Hoe we daar komen, daarover gaan de awards en het festival. We werken toe naar een creatievere society, omdat dat leuker, spannender en beter is voor de industrie en de wereld om ons heen. Iedereen die leergierig en nieuwsgierig is nodigen wij uit om hieraan bij te dragen. Doe dus allemaal mee!’
Inzenden voor de Dutch Creativity Awards kan tot en met 25 juni 2021.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!