Marketing Drenthe start een campagne om toeristen te lokken. De organisatie verloot op de website Oerbnb.nl één week lang overnachtingen op locaties waar normaal gesproken niemand mag slapen. De campagne maakt deel uit van een breed opgezet plan om toeristen uit Nederland, Duitsland en België te trekken.
Toeristen kunnen overnachten in het Drents Museum, een openluchttheater of middenin het bos. Hiermee wil Marketing Drenthe laten zien wat de provincie allemaal te bieden heeft. De campagne sluit volgens Astrid Crum, directeur Marketing Drenthe, naadloos aan bij de positionering, waarmee de regio zich presenteert als 'oerprovincie'. Het doel daarvan is tweeledig, legt ze uit. ‘Enerzijds willen we laten zien wat je allemaal in de regio kunt beleven, denk aan eeuwenoude hunebedden, rijke historie en ongerepte natuurgebieden. Anderzijds willen we meer betekenis aan iemands vakantie geven. Het is trendy voor toeristen om massabestemmingen te vermijden. Drenthe is een goed alternatief; hier kun je volledig tot rust komen.’
Crum heeft ook een voorbeeld van wat niet onder de ‘oer-propositie’ wordt verstaan. ‘We ontvangen vaak leuke ideeën van lokale ondernemers. Ze zeggen bijvoorbeeld: “Dit restaurant is echt oergezellig voor toeristen.” Maar dit is soort dingen vallen daar niet onder.’
Duitse harten veroveren
De campagne moet Drenthe verlossen van zijn oubollige imago. Crum: ‘Drenthe trekt nu vooral senioren. De campagne moet dit veranderen. We richten ons op gezinnen met jonge kinderen en stellen rond de 35 jaar. We proberen hen op een unieke manier te bereiken, door het aanbieden van leuke activiteiten, zoals het slapen in boomhutten en retro kampeerbusjes.'
Ook wil Drenthe de harten van Belgen en Duitsers veroveren. Daarvoor zet de organisatie print in – tv-commercials zijn te duur. De focus ligt op aangrenzende gebieden. ‘Wij plaatsen bijvoorbeeld advertenties in de Gazet van Antwerpen en komen met lezersaanbiedingen.’
Lokale ondernemers krijgen een cursus om zich klaar te stomen voor de Belgische en Duitse bezoekers. Met name Duitse toeristen hebben een andere behandeling nodig. ‘Ondernemers moeten hun website vertalen, maar ook leren omgaan met Duitse omgangsvormen. Er zijn namelijk wel wat cultuurverschillen. Bijvoorbeeld, je kunt Duitsers beter met u aanspreken bij een hotelreceptie.' Om Drentse ondernemers hierbij een handje te helpen heeft de organisatie een e-learning platform met do’s and don’ts opgezet.
Boost voor lokale economie
Het uiteindelijke doel van de campagne: het stimuleren van de lokale economie. In 2017 leverde de vrijtijdssector ruim 1,1 miljard euro op. Dit bedrag moet met 10 procent worden verhoogd. Kan de campagne dit bewerkstelligen? Crum: ‘Marketing heeft daar voor een deel invloed op, maar ook andere factoren spelen mee, zoals het weer. Als we een goede zomer hebben, dan komen toeristen met bosjes. Maar met slecht weer blijft het angstvallig stil.’
Waar Amsterdammers met man en macht de toeristenstroom willen stoppen, staan de Drentenaren er juist om te springen. ‘Toerisme doet veel voor de lokale economie en het draagt bij aan de leefbaarheid. Neem bijvoorbeeld het dorpje Borgen-odoorn, waar de hunebedden liggen. Door de toeristenstroom zit daar nu bijvoorbeeld een Albert Heijn.'
Voor de campagne verschijnen abri's door Amsterdam. Dit is volgens Crum niet om Amsterdam te verlossen van toeristen: ‘De abri’s hangen in de hoofdstad omdat wij targetten op Noord-Holland. We liften mee op het grote bereik van de stad. Maar het is niet de bedoeling om toeristen daar weg te trekken.'