Dit zijn de supermarkt-kerstcommercials van 2021

Van hamsters en winkelwagentjes tot het Buurtbord en groots uitpakken: Nederlandse supermarkten hebben hun kerstcommercials uitgebracht.

Kerst 2021

Sinterklaas is voorbij, dus is het tijd voor de jaarlijkse kerstcommercials. En dat zijn er weer veel, want alle bekende supermarkten doen eraan mee. Zoals elk jaar zetten we alle tv-commercials op een rijtje, en wel op alfabetische volgorde. Zes stuks, waar dat er vorig jaar nog zeven waren. Coop ontbreekt dit jaar. Plus en Coop maakten in september bekend te fuseren en door te gaan onder de Plus-naam. Coop laat weten deze kerst geen tv-commercial te maken maar in te zetten op andere kanalen, waaronder radio en billboarding. 

Albert Heijn

Albert Heijn spreekt van het 'kleinste grootste liefdesverhaal van het jaar' voor zijn kerstcommercial. Die staat in het teken van Harry, de hamster van de bekende supermarktmanager Ilse. De hamster zoekt zijn grote liefde om kerst mee te vieren, wat niet zonder slag of stoot gaat.

De supermarketen heeft de campagne ontwikkeld in samenwerking met onder meer TBWA, Boomerang en Dentsu. Het welbekende nummer 'Have yourself a merry little christmas' dat op de achtergrond van de commercial klinkt, is gecoverd door Dennis van Aarssen. Hij won in 2019 The Voice of Holland. 

Aldi

Bij discounter Aldi staat deze kerst geen hamster maar een winkelwagentje centraal. Een trouwe metgezel van vele klanten, die in deze commercial een hechte vriendschap sluit met een Aldi-klant.

Aldi wil met zijn kerstcampagne de boodschap meegeven dat geweldige feestdagen niet duur hoeven te zijn. De commercial is gemaakt in samenwerking met reclamebureau INDIE. Lode Schaeffer, Creative Director van INDIE Amsterdam, zegt: 'bij ons geen schattige diertjes of verloren zonen, we blijven bij het hart van Aldi, ons winkelwagentje.'

Dirk

De commercial van Dirk moet duidelijk maken dat de supermarktketen er voor iedereen is. Voor wie groots uit wil pakken met kerst maar ook voor wie 'doe maar gewoon' prefereert. En voor wie van vlees en vis of liever vegetarisch eet. De tv-reclame zet twee gezinnen centraal die van elkaar verschillen, maar kerst toch eigenlijk ook op dezelfde manier vieren. 

Jumbo

In de kerstcommercial van Jumbo staat - hoe kan het ook anders - vader Bas van het bekende Jumbo-gezin centraal. De soms wat onhandige vader, gespeeld door acteur Frank Lammers, blijkt een hart van goud te hebben en maakt er voor iedereen wel een héle gezellige kerst van. Jumbo wil met de commercial mensen van goud in het zonnetje zetten, ook via een lekker kerstmenu. 

Genieten van kleine momenten en dromen van meer, is de boodschap die de tv-commercial wil meegeven. Bureau Alfred International is verantwoordelijk voor de commercial, bij de volledige kerstcampagne zijn meer partijen betrokken. 

Lidl

Lidl hangt zijn kerstcampagne dit jaar op aan kinderarmoede. De tv-reclame staat helemaal in het teken van dit probleem en vraagt aandacht voor het Jeugdeducatiefonds, dat kinderen in arme gezinnen ondersteunt bij hun ontwikkeling. Lidl heeft de commercial ontwikkeld in samenwerking met Joe Public en wil 'pijnlijk duidelijk maken dat het contrast tussen arm en rijk in Nederland nog steeds heel groot is.' 

De discountsupermarkt besteedt ook in zijn printuitingen aandacht aan het maatschappelijke thema van zijn kerstcampagne. De campagne is ook in de winkels merkbaar: klanten kunnen producten doneren, die Lidl samenvoegt tot pakketten en van een kerststol voorziet. Daarnaast kunnen klanten hun statiegeldbonnen doneren en belooft Lidl het eindbedrag te verhogen.

Plus

Plus zet met zijn kerstcommercial de persoon in de buurt centraal die altijd voor anderen klaarstaat. In de tv-reclame is dat docente Mari, die iedereen helpt via het Buurtbord in de lokale Plus-supermarkt en 's avonds alleen thuiszit. Een leerlinge van Mari weet haar via het Buurtbord op een kerstdiner te krijgen, waar alle aanwezigheden genieten van elkaars gezelschap en het eten. Zangeres Ilse de Lange schreef het nummer 'Don't Hold Back' voor de commercial.

De supermarkt gebruikt de kerstcampagne ook voor een actie, waarbij klanten hun buurtheld kunnen opgeven. De winnaar krijgt een thuisdiner voor zes personen door foodblogger Francesca Kookt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie