Dit zijn de 10 beste reclamefilms in Cannes dit jaar

Nils Adriaans (‘ik heb tevergeefs geprobeerd weg te blijven bij goede doelen’) verzamelde vorige week 10 prijswinnende films.

Tide

1. Nothing Beats a Londoner van Wieden + Kennedy (productiemaatschappij Riff Raff, regie Megaforce)

De film – waarin 258 onbekende en bekende “LDNR”-en te zien zijn, zoals atleet Mo Farah, voetballer Harry Kane en rapper Skepta – verbeeldt op hele stoer, maar tegelijkertijd subtiele wijze inclusiviteit in ons moderne bestaan. En dat is een verademing in een tijd dat merken hun goede bedoelingen (waar zijn de echte daden?) er vaak nogal dik bovenop leggen.

Won onder meer een Titanium en Social & Influencer Lions Grand Prix.

2. Apple – Welcome Home

In deze heerlijke ‘dansvideoclip’ van (speelfilm)regisseur Spike Jonze ter promotie van Apple’s HomePod en Siri ontvlucht de hoofdrolspeelster, gespeeld door de Britse zangeres en producer FKA twigs, haar dagelijks bestaan. Bij thuiskomst na een dag hard werken, vraagt ze aan Siri: 'Play me something I’d like'. Waarna het nummer 'Til It’s Over' van Anderson Paak begint en zij én haar interieur langzaam mee beginnen te bewegen met de muziek. 

Onder meer winnaar van een Entertainment Lions Grand Prix.

3. Corazón – Give Your Heart van JohnXHannes New York voor Montefiore Health System

Deze 48 minuten durende, waargebeurde film werd gemaakt om donoren te werven in New York, waar 98 procent voor orgaandonatie is, maar slechts 20 procent daadwerkelijk donor. De gedachte was: hoe bereik je die 78 procent? Door ze in hun hart te raken met drama – en niet per se met feiten.

De campagne leverde naar verluidt ‘honderden’ donoren op en redde daarmee ‘duizenden’ levens.

Winnaar van de Grand Prix in de categorie Health & Wellness.

Bekijk de hele film hier.

OHHCovers
_

4. Generations voor Volkswagen Denmark

In deze korte, ontroerende film van Very Agency en productiemaatschappij Shoot Happens zien we een oudere vader en volwassen zoon een roadtrip maken in een oude Kever, die al lang in de familie blijkt te zijn – om zo hun relatie weer te verbeteren. De afloop laat zich raden.

Winnaar van brons bij de Entertainment Lions.

5. The Last Da Vinci (productiemaatschappij Chelsea Pictures, regie Nadav Kander)

In deze film, die Droga5 voor veilinghuis Christies maakte, ziet de kijker (in de film) het laatst ontdekte schilderij van creatieve alleskunner Leonardo Da Vinci, dat vorig jaar geveild werd. De film is geschoten vanuit het perspectief van het schilderij, dus je ziet alleen het gezicht van kijkers. 

6. It’s a Tide Ad van lead agency Saatchi & Saatchi New York (productiemaatschappij Rattling Stick, regie Traktor)

In deze briljante Superbowl-commercial worden bestaande reclames en herkenbare reclamevormen op zo’n manier ‘gehackt’ dat ze allemaal een reclame voor het wasmiddel Tide worden: de hoofdpersonen in de diverse scènes dragen allemaal immers schone kleren.

De commercial vormde de eerste uiting van het nieuwe bureaumodel waarmee Marc Pritchard, CMO van P&G, wil gaan werken.

D
e Cannes Lions Film Grand Prix.

7. Hope van Sra. Rushmore en Blur Films, beide Madrid, voor het Rode Kruis

In de film is te zien hoe iemand een jong meisje, dat in haar buik is geraakt en in acuut levensgevaar is, naar het ziekenhuis racet – om er daar achter te komen dat het ziekenhuis net platgebombardeerd is… Ook hier laat de [tragische] afloop zich raden.

Winnaar van de Grand Prix Film Craft.

8. Zwemmer van TBWA\Neboko en regisseur Bram Schouw (productiemaatschappij Bonkers) voor Fonds Gehandicaptensport

In deze lijst hoort natuurlijk ook een Nederlandse prijswinnaar – niet omdat het moet, maar omdat het terecht is. Regisseur Bram Schouw laat namelijk op zo’n innemende manier zien (mede dankzij de muziek van Merlijn Snitker) dat het voor sommige sporters een hele sport is om te gaan sporten.

Winnaar van brons in de categorie Health & Wellness.

9. Hush voor Apple van Chaeyeong Seo, Cristina Marquez en Junggle Kim (Miami Ad School Hamburg)

Dit is geen ‘echte’ commercial voor Siri, maar een van de winnaars van de Future Lions 2018. De film laat prachtig zien hoe Siri (lees: voice en AI) mensen ook in benarde situaties kan helpen: zo kunnen slachtoffers van huiselijk geweld een silent call maken, waarna Siri 911 belt. Door de niet-gekunstelde manier van vertellen raakt het verhaal des te meer.

10. The Marmite Gene Project – Test Results van Adam & Eve/DDB uit Londen (dat dit jaar Agency of the Year in Cannes)

Deze film – tenslotte – is gebaseerd op onderzoek waaruit blijkt dat mensen genetische aanleg hebben om van Marmite te houden, of niet; dat heeft met smaakpapillen te maken. Kortom, je wordt ermee geboren. Dat gegeven heeft het bureau prachtig vertaald in een hilarische film, waarin mensen zich hebben laten testen op een aangeboren voor- of afkeur voor Marmite, en vervolgens met de billen bloot moeten. 

Goud in de categorie Film Lions.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Freed Schmitter
Heb de winnaars van Cannes bekeken en zie daar interessante ontwikkelingen. Enerzijds de long-stories die met excellente executie een grote hoeveelheid van snapshots - met een onmiskenbare toch niet opdringerige afzender - boeiend bij elkaar weten te brengen (Nike Londoners) en met een iets minder duidelijke verhaallijn de pakkende Deense VW story. Vier minuten echt genoten van de sublieme muziek met de geestverruimende beelden in de Apple HomePod meestervideo van Spike Jonze. Of de briljante inspiratie om de bieders op de (Christies) veiling van de tot nog toe laatst ontdekte Da Vinci vanuit dat schilderij vast te leggen. Plus de sobere 'documentaire' van de vader die zijn dochter tevergeefs naar het Rode-Kruis ziekenhuis probeert te brengen. De hemeltergende absurditeit van oorlog elke seconde duidelijk gemaakt. - Anderzijds de subversieve aanpak van Tide die elke andere reclame van de Superbowl voor hun karretje spant, in één minuut overtuigend neergezet. Reclame in optima forma.
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie