In Nederland lastig voor te stellen, maar in Jeruzalem een bekend fenomeen: out-of-home-borden waarop het gezicht van een vrouw beklad, bespoten, bekrast of in de brand gestoken is. Ultra-orthodoxe extremisten in de stad vinden een afbeelding van een vrouw in het openbaar namelijk 'beledigend'. Door de kosten van de vernielingen hebben steeds meer adverteerders besloten om in Jeruzalem OOH-reclames met alleen mannen te gebruiken. Een opvallende en indringende nieuwe campagne lijkt dit ook te doen, maar schijn bedriegt.
Absurditeit
De campagneposter van de bekende Israëlische acteur Tsahi Halevi is namelijk geen foto, maar een mozaïek van duizenden advertenties waarop vrouwen beklad zijn. Met het portret 'Hidden Portraits', in het persbericht een 'Paard van Troje' genoemd, willen de initiatiefnemers vrouwen hun rechtmatige aanwezigheid in het straatbeeld teruggeven.
Die initiatiefnemers zijn Israel Women's Network en JCDecaux. De campagne is ontwikkeld door Cloudfactory uit Amsterdam en Blue Oyster Media en Adler Chomski, allebei uit Tel Aviv. In Israël hangt de mozaïekposter sinds 9 april op vierhonderd verschillende out-of-home-reclames.
César García, creative director bij Cloudfactory: 'We willen extremisten confronteren met het feit dat ze een mannenportret niet zouden durven bekladden – maar wat zullen ze doen als dat portret bestaat uit honderden vrouwenportretten? Door ze daarmee te confronteren kunnen we de absurditeit van hun methoden blootleggen.'
Credits:
Opdrachtgevers – IWN (Israel Women’s Network), JCDecaux Israël.
Creatief – Cloudfactory Amsterdam
Media – Blue Oyster Media
Mediapartner – JCDecaux Israël
Productie – Adler Chomski Tel Aviv
Technologie – Bria Artificial Intelligence Ltd.
Netwerk – by The Network
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!