Overslaan en naar de inhoud gaan

De JongeHonden Kwispelcolumn: ‘Zachte dekentjes, kruiken en thermometers voor in je reet. Hallo?!’

‘De Bol.com advertentie greep mijn millennial-aandachtspanne, maar het vervolg sloot er totaal niet op aan.’
Miniatuurvoorbeeld
Mannengriep
© Bol.com
Miniatuurvoorbeeld
Mannengriep
© Bol.com

Tekst: Jim Strolenberg

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. (Meer info: zie onderaan.) Deze week: de winnaar van de afgelopen JongeHonden pitch: Jim Strolenberg. Over ‘Mannengriep’ van adverteerder bol.com.

related partner content for mobile comes here

Flat white

‘Wat is de taal van een millennial?’, vraag ik mijzelf af terwijl ik in mijn favoriete koffietent een flat white drink met mijn laptop voor mijn snuit. Ik pak mijn smartphone en check Instagram Stories; want ja, dat is toch het platform waar ik het vaakst mijn digitale behoeftes bevredig. Als een adverteerder mij wil aanspreken, dan moet hij zich slim manifesteren tussen de vele fantastische ervaringen die al mijn vrienden elke dag hebben.

Terwijl ik in sneltreinvaart door m’n Stories swipe, valt mijn oog op een advertentie die ik herken van een vorige keer: Bol.com over ‘mannengriep’.

Met nog maar een jaar in het vak zie ik mezelf als een behoorlijk jonge puppy. Daarom probeer ik zoveel mogelijk reclames bewust tot mij te nemen en daar een mening over te vormen. Zo geef ik advertenties tussen mijn Stories iets meer de tijd om zich te bewijzen dan een gemiddelde millennial misschien zou doen.

Als je mijn aandacht wil grijpen, moet je ‘m binnen 1 à 2 seconden vangen. Iets wat Bol.com in deze advertentie slim doet door een mooie mix te maken van internetcultuur, visuele trucjes én herkenbaarheid.

bol.com - Griep of mannengriep? Zo herken je het!

Lelijke keffer

In het openingsshot zien we een doodzieke man snotterend op de bank. De camera zoomt plotseling veel te ver in op zijn ongemakkelijke gezicht. Herkenbaar: dé Instagram-grap die elke millennial wel eens uithaalt bij een vriend of vriendin op een feestje. Het triggert mij om verder te kijken. In een lekker tempo schieten mooie shots met internetcultuur-referenties aan mijn ogen voorbij.

We vliegen bijvoorbeeld eindeloos door de pupil van de man, wat erg veel weg heeft van een populair Instagram-filter. Daarbij voel ik dat ze internetcultuur snappen en niet dat ze het proberen te snappen. En ja, zet een lelijke keffer in de achtergrond die meeblaft als de man hoest, en ik ben verkocht.

Serieus genomen willen worden

Na de advertentie swipe ik omhoog om naar de site te gaan, razend benieuwd naar de meest mannelijke bestrijdingsmiddelen voor mannengriep. Maar wat zie ik onder het kopje ‘mannengriep’? Zachte dekentjes, kruiken en thermometers voor in je reet. Hallo?! Ik heb geen griep, ik heb mannengriep! Een helse ervaring die de vrouwelijke helft van de wereldbevolking nooit zal ervaren. Ik wil serieus genomen worden en rake advertenties voorgeschoteld krijgen. Ik eis minimaal een Playstation 4, kaartjes voor de Champions League of een jaar gratis HBO. Kijk, daar knapt een man echt van op.

Dus ja, de advertentie van Bol.com greep mijn minuscule millennial-aandachtspanne. Maar het daaropvolgende productaanbod lag niet in de lijn der verwachting. Alsof je voor de ogen van een jonge pup in een koekjestrommel rommelt, maar hem vervolgens een lege hand voorhoudt. Leuk in eerste instantie, maar uiteindelijk helaas onbevredigend.

Nieuw!!! De JongeHonden Kwispelcolumn

De JongeHonden Kwispelcolumn is een samenwerking tussen JongeHonden en Adformatie. Weer een column over millennials? Jazeker, maar dan eentje geschreven door diezelfde tot-op-het-bot-verwende groep twintigers waar zo moeilijk tot door te dringen is. Door zo’n jonge hond met de spanningsboog van een chihuahua en met de merkloyaliteit van een P.C. Hooftstraat-poedel.

Stichting JongeHonden schuift elke maand een jonge creatief naar voren die aan een Nederlandse campagne snuffelt die - als alles goed is gegaan - naadloos aansluit bij zijn of haar millennialistische levensstijl. De hoofdvraag: beginnen onze jonge honden te kwispelen van de nieuwste Nederlandse millennial-campagnes?

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Birgit Zuurveld

Leuk artikel!

Ton Stassen

Heerlijk deze column; smaakt naar meer en vaker de griep ?

Saskia Braakman

Hi Jim, Misschien was niet jij, maar je vrouwelijke wederhelft eigenlijk de doelgroep. ;-)
Leuk artikel verder!

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in