Overslaan en naar de inhoud gaan

De hamsters van Albert Heijn zijn 20 jaar geworden

Supermarkt richt spotlights op langstlopende campagne van Nederland met commercial en verschillende acties.
hamsters
hamsters

De hamsters van Albert Heijn hebben de onhamsterlijke leeftijd van 20 jaar bereikt. Ze zijn daarmee de langstlopende campagne van Nederland, volgens Johan van der Zanden, directeur marketing en communicatie. 

related partner content for mobile comes here

De diertjes werden op 17 maart 2003 geintroduceerd door de supermarktketen, juist op het moment dat deze veel marktaandeel had verloren. Albert Heijn was in de ogen van consumenten te duur en zag klanten overlopen naar prijsvechters als de Aldi en Lidl.

Als reactie verlaagde AH niet alleen zijn prijzen flink, maar hield ook acties, zoals de speciale hamsterweken.

Volgens Van der Zanden was de liefde van het Nederlandse publiek er niet direct volledig. ‘Toen de hamsters 20 jaar geleden geïntroduceerd werden moest het publiek nog een beetje aan ze wennen. Het is mooi om te zien dat we in de loop der jaren zo veel fans verzameld hebben en dat deze iconische diertjes nu zo geliefd zijn.’

Zo heeft de Facebook-groep ‘Albert Heijn Hamster Knuffels’ meer dan 5000 leden en worden er speciale ruilmiddagen georganiseerd voor de verzamelaar van alle soorten hamsters.

Even uitgehamsterd

Dat de hamsters het 20 jaar volhouden is geen vanzelfsprekendheid. Drie jaar geleden moesten ze het veld ruimen toen het ‘tweede-product-gratis-actie-mechanisme’ een slechte naam kreeg doordat boodschappers hele supermarkten leeghamsterden uit angst voor tekorten.

In augustus 2022 maakten ze hun comeback toen de enorme inflatie, vooral veroorzaakt door torenhoge energieprijzen, de consumenten weer prijsbewust maakten. Betaalbare boodschappen kwamen bij veel consumenten bovenaan de prioriteitenlijst te staan, tijd om de hamsters weer in te vliegen. 

Eerbetoon

Nu, een halfjaar later, staat Albert Heijn op diverse manieren stil bij de 20-jarige bestaan van de hamsters. Het heeft een commercial (bureau: TBWA\Neboko) gemaakt, brengt een eerbetoon op de socials uit waarin de grootste fans hun liefde voor de hamsters mogen betuigen en er zijn extra hamsteracties.

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in