Het jaarlijkse Amsterdam Dance Event is losgebarsten. Het vijfdaagse dance-evenement -sinds 1995- blijft maar groeien. Waar vorig jaar zo'n 400.000 (overwegend internationale) bezoekers op onze hoofdstad afkwamen, verwacht de organisatie er dit jaar meer dan 450.000 in de leeftijdsgroep achttien tot veertig jaar. In totaal treden er 2.900 artiesten tijdens duizend feesten verspreid over 200 locaties op. Naast de vele dancefeesten vinden er tijdens ADE Pro en ADE Lab diverse inhoudelijke talks en workshops plaats over elektronische muziek, maar ook over onder meer fashion, kunst en cultuur.
Amsterdam Dance Event werkt samen met een groot aantal partners. Zo is Buma Stemra founding partner, Desperados en Heineken zijn main partner en verder zijn er partnerships met een breed scala aan merken, zoals KLM, Spotify, TikTok, GVB en G-Star.
Het is gezien de toenemende populariteit van ADE geen verrassing dat merken zich tijdens het evenement graag in de kijker spelen. Waar kun je anders in één klap een groep van bijna een half miljoen enthousiaste jongelingen bereiken? We lichten de meest opvallende merkactivaties uit.
Rijksmuseum brengt kunst en dance samen
De samenwerking tussen het Rijksmuseum en ADE is bedoeld om liefhebbers van klassieke kunst en elektronische muziek te laten zien dat deze twee disciplines elkaar versterken. Het event, woensdag in de passage van het Rijksmuseum, is tevens de officiële opening van ADE.
De Amsterdamse dj Upsammy maakte voor de gelegenheid het muziekstuk ‘Breathe, walk, die’, dat is gebaseerd op een lichtkunstwerk van de Zwitserse kunstenaar Ugo Rondinone, dat dit najaar vanaf het Museumplein te zien is. Het is tevens een van de pronkstukken uit de collectie van het Boijmans van Beuningen. De begeleidende campagne, ontwikkeld door creatief bureau Did Another Thing, wordt uitgerold in outdoor, social media en pr. Meer info hier.
Reinier Zonneveld viert feest in rijdende tram
Techno-dj Reinier Zonneveld pakt de lancering van zijn nieuwe album 'Heaven is made for you' bepaald niet bescheiden aan. Op woensdagochtend organiseert de populaire dj een luistersessie in een rijdende tram door de straten van de hoofdstad.
Het idee en de productie komen uit de koker van outdoorexploitant Reality Outdoor. Het bedrijf belooft een 'muzikale reis die de zintuigen prikkelt van zowel muziekliefhebbers als creatieve geesten'. Ook rijden er een tram door de stad waaróp de 32-jarige dj is te zien met zijn nieuwe album. Het event is inmiddels stijf uitverkocht.
De toekomst van 'entertainment in auto's'
Mercedes-Benz en audiomerk Dolby Atmos brengen op donderdag en vrijdag 'de toekomst van entertainment in auto's' naar de Q-Factory. Hier kunnen bezoekers ervaren hoe dj's als Len Faki en Ki/Ki en andere creatievelingen gebruikmaken van de technologieën van Dolby Atmos.
Verder kan men zich 'laten wegblazen' door de muziek die doorklinkt in een van de topmodellen van Mercedes-Benz, zijn er luistersessies en is er de mogelijkheid om zelf muziek met de apparatuur van Dolby Atmos op te nemen. De begeleidende campagne is ontwikkeld door creatief bureau Did Another Thing, Baas Amsterdam verzorgt de pr rondom het evenement. Meer info hier.
Met je Porsche op ADE Golf
De dagen dat golf was voorbehouden aan louter old boys networks zijn voorbij, stelt de organisatie achter ADE Golf. Het is een snelgroeiende sport en wordt tegenwoordig zelfs door de street culture omarmd, getuige sterren als DJ Khaled en Stephen Curry die regelmatig op the greens staan.
De tweede editie van ADE Golf op vrijdag haakt hierop in met een netwerk-event en golftoernooi in één, waar de maker van een 'hole in one' een Porsche Taycan kan winnen. Ook wordt de precisie van deelnemers getest met het 'closest to the bottle'-spel van Absolut Vodka. Verder introduceert golfmerk Cobra 'The longest drive', waar prijzen gewonnen kunnen worden met 'de krachtigste swing'. Iconic Studios verzorgt de pr rondom het event. Meer info hier.
Het eigen ADE-biljet van Martin Garrix
Martin Garrix lanceert tijdens ADE zijn eigen ADE-biljet én een zelf ontworpen speaker van JBL. De opbrengsten van het biljet worden gedoneerd aan War Child en SOS Kinderdorpen, twee goede doelen die de 27-jarige dj al enkele jaren steunt.
Het zogenoemde Garrix 10-biljet is vanaf woensdag verkrijgbaar. Op het briefje staan onder meer zijn handtekening en diverse nummers die de artiest tot nu toe heeft uitgebracht. De speciale editie van de JBL Flip 6-speaker is mede ontworpen door Martijn Garritsen (echte naam) zelf. Op het kleine boxje is een patroon van het logo van de dj verwerkt. Baas Amsterdam verzorgt de pr rondom de acties.
GVB en influencer Jack Shore maken 'ADE-jingle'
Nog meer tramnieuws. In opdracht van ADE en GVB heeft influencer Jack Shore een jingle ontwikkeld rondom 'het meest iconische vervoermiddel van Amsterdam', namelijk de tram. Op social media werden millennials en Gen Z'ers aangespoord een remix van de jingle te maken, om zodoende kans te maken op een ADE Pro Pass. Doel van de actie, bedacht door Crocodile Agency, is aandacht genereren rondom het partnership tussen ADE en GVB.
Jorinde Boom, head of partnerships ADE: 'Jack Shore en alle andere creators hebben met de actie samen bijna 800.000 views behaald. Hoor je deze week de trambel rinkelen, dan denk je meteen aan de ADE-jingle.' Los van de actie zijn deze week meerdere Amsterdamse (nacht)bussen, metro's, trams en veerboten geheel in ADE-stijl zwart-geel gekleurd.
Bacardi en Filling Pieces vieren vijf keer feest
Bacardi en het Amsterdamse kledingmerk Filling Pieces lanceren tijdens ADE een 'exclusieve capsulecollectie' én vieren samen vijf dagen feest met vijf events, onder meer in de Filling Pieces-flagship store in de Spuistraat 168. De pr-campagne rond het event is ontwikkeld door Baas Amsterdam. Meer info hier.
Het laatste dansje van Dr. Martens
Schoenen- en laarzenmerk Dr. Martens is host van de mainstage op het allerlaatste feestje van ADE, namelijk ADE Hangover op zondagmiddag op de NDSM-werf. Het merk is naar eigen zeggen 'een bekend gezicht' in het Amsterdamse nachtleven. Een van de dj's op ADE Hangover is Elias Mazian, niet geheel toevallig ambassadeur van het schoenenmerk.
Dr. Martens: 'Steek je vermoeide voeten nog één keer in je laarzen en beleef met ons het laatste ADE-feestje.' De begeleidende campagne wordt uitgerold in outdoor en op social media en is ontwikkeld door creatief bureau Did Another Thing. Meer info hier.