Deze week in het campagnerapport: de commercial van Hans Anders met actrice Plien van Bennekom en de campagne ‘Het beste jou. Laat maar komen.’ van Wehkamp. In de commercial van de opticien zien we Loes, gespeeld door Van Bennekom, die voor zichzelf kiest en gaat scheiden van haar man.
Hans Anders is in de campagne degene die wél aandacht aan Loes wil schenken in tegenstelling tot haar partner. Verder doet Wehkamp een ode aan alle vrouwen en hierbij wil de keten geen enkele vrouw buitensluiten. De campagne van Hans Anders is ontwikkeld door N=5, Achtung! Mcgarrybowen is verantwoordelijk voor de campagne van Wehkamp.
Hans Anders is daadwerkelijk anders
47% van de kijkers vindt dat de commercial van Hans Anders onderscheidend is. 52% is van mening dat de merkcampagne goed bij de opticien past, 54% ervaart de commercial als leuk en 59% geeft aan de uiting opvallend te vinden. ‘Grappig en net even anders dan wat je van een opticien verwacht’, zegt een van de kijkers. ‘Een duidelijke boodschap, gebracht met een grap’, klinkt het verder. Het rapportcijfer voor Hans Anders is een 6,4, ietsje hoger dan de MeMo²-benchmark van 6,3.
Gemma Bröring, Data & Analytics Executive bij MeMo², vertelt dat de pay-off ‘De beste service voor de beste prijs. Dat maakt Hans Anders.’ niet per se een onderscheidende boodschap is ten opzichte van de concurrentie. ‘Toch is de commercial van de opticien met Plien van Bennekom bovengemiddeld onderscheidend, volgens de kijkers. Daarnaast is de humor in het verhaal opvallend en leuk om naar te kijken. Ondanks dat het brillenmerk ‘anders’ wil zijn, is de opticien dichtbij de eigen campagne-identiteit gebleven, waardoor de commercial zeer goed bij het merk past.’
Rian van Koulil, International Director Marketing Communications van Hans Anders, geeft aan dat ze zich kan vinden in de resultaten. ‘We zien in eigen onderzoeken ook dat Nederland onze nieuwe campagnelijn, merkbelofte en onze Loes omarmt. Hans Anders doet het weer Anders, en dat vinden mensen goed bij ons passen. Dat de commercial duidelijk, opvallend en leuk wordt gevonden is voor heel erg belangrijk. En dit is nog maar het begin. We laten iedereen nu kennismaken met onze Loes. In het najaar komt de volgende commercial waarin we laten zien hoe we onze belofte ‘De beste service voor de beste prijs’ in de praktijk waarmaken.’
(Tekst gaat verder onder de video)
Wehkamp doet ode aan álle vrouwen
24% van de kijkers geeft aan dat de commercial van Wehkamp hem of haar persoonlijk aanspreekt. 32% vindt de campagne geloofwaardig, 45% is van mening dat Wehkamp een duidelijke boodschap overbrengt en 49% van de kijkers denkt dat de campagne onderscheidend is. Verder vindt 55% de uiting opvallend. ‘Wehkamp laat zien dat het niet uitmaakt welke maat je hebt, zonder de nadruk erop te leggen’, deelt een kijker. ‘Zeer sterk. Het geeft een goed beeld van de maatschappij’, vertelt een andere kijker. Het rapportcijfer komt uiteindelijk neer op een 6,1.
‘Wehkamp komt met een ode aan de vrouw in deze nieuwe commercial’, vertelt Bröring van MeMo². ‘Vrouwen van verschillende leeftijden, achtergronden en maten laten zien dat elke vrouw goed is zoals ze is. Door deze diversiteit aan visuals scoort Wehkamp bovengemiddeld op onderscheidend vermogen en geloofwaardigheid. Het kledingmerk wil alle vrouwen het gevoel geven dat Wehkamp naast ze staat in elke fase van het leven. Dit gevoel, uitgebeeld met de commercial, is goed overgebracht waardoor de campagne aansprekend wordt gevonden door de kijker.’
Het was niet mogelijk voor Wehkamp om met een reactie te komen op de resultaten.