MK: Ik weet niet hoe het met jou is meneer Bol, maar ik lag nog best lekker in dat warme bed van Auping. Adformatie vond het duidelijk genoeg geweest en stuurde ons met dit herfstweer gewoon op pad. In een Volkswagen nog wel! Ofwel de wagen van het volk. En aangezien jij voor mij toch echt de verpersoonlijking van de man van het volk bent, ben ik benieuwd of deze nieuwe commercial haarscherp door de bocht stuurt.
WAB: Als er een sector is waarin campagnes met hele hoge production value werken, is het wel in automotive. Alle cliché’s kennen we: mooie landschappen, mooie wegen, mooie mensen in mooie auto’s. Deze vaak internationaal geschoten campagnes scoren vast goed op aspiratie. Maar echt dichtbij komen ze zelden, ze missen een lokale ziel. Laat dat maar aan autobedrijf Pon te Leusden over, zij deden het vele jaren wel. Maar we moesten nu heel lang wachten, ruim 5 jaar volgens mij. De laatste was met het gele Transformer-jongetje. Te lang geleden? Zo voelt het wel. In deze tv-commercial is de sfeer en setting weer gelukkig typisch Nederlands. Een kijkje in een gezin waarin de hoop van de bijna volwassen zoon centraal staat. Ik vind ‘m wel leuk. Wat vind jijzelf mejuffrouw Krouwel? Ben je overtuigd en ren je nu direct naar je lokale Volkswagendealer?
MK: Met gierende banden bedoel je? Zoals je weet hou ik van goede reclames die gewoon kloppen. En dit is er zo eentje. Vermakelijk en dus kreeg ik een glimlach op het eind. Prima werk zou je denken? Niks is minder waar. Want ik mis ik de scherpte. De dikke humor. Hij is netjes. Tikkie voorspelbaar. Voor mij durfde Volkswagen vroeger meer. Het langlopende campagne-inzicht vind ik wel sterk. Een nieuwe in de lijn ‘van een oud vrouwtje geweest’, dacht ik tijdens het kijken nog, maar als ik zoek op YouTube dan blijkt dat er een van elf jaar geleden! Het is dus veel te lang geleden dat Volkswagen zich opvallend roerde. Ze waren lang marktleider maar verloren het daarbij passende gedrag. Waarom?
WAB: Leer mij grote internationale concerns kennen. Vaak spelen daar krachten die heen en weer gaan. Dan moet alles centraal, dan krijgt decentraal weer meer ruimte. Zeker voor Pon als importeur is dat een extra uitdaging. In ieder geval ben ik blij dat ze in hun communicatie lokale keuzes maken. Betrouwbaarheid past in Nederland. Dat is hier extra relevant, zeker in een tijd waar de occasionmarkt zo belangrijk is. Over smaak valt te twisten. Ik snap je kritische noot over de subtiele humor in deze campagne, maar ik geef Volkswagen en bureau DentsuAchtung de tijd om op deze herwonnen lokaliteit verder uit te bouwen. Wellicht bij de introductie van het langverwachte model ID. Buzz, jij weer bulderend van het lachen achter de beeldbuis.
MK: In een sector als automotive is tijd schaars, meneer Bol. En het gaat mij niet om het bulderen van de lach, maar om echt kiezen. Als je voortborduurt op het inzicht ‘altijd goed onderhouden’, zelfde stijl, zelfde humor, moet je ook doorpakken. Of voor een echt ander concept gaan. Maar niet half, want dat schuurt zo weinig. Dus ik moedig Volkswagen aan: laat zien wie je anno nú bent. Vaar scherper aan de wind. Of in autotermen: ga op de linkerbaan rijden en haal de rest in.
WAB: Scherper aan de wind is altijd een goed devies. Bij deze dan: een brave start van nieuwe Volkswagen-campagne in een lage versnelling. Nu doorschakelen en gas erop!
Bekijk de Volkswagen-campagne hieronder
Campagnepraat
Mariëlle Krouwel en Willem-Albert Bol challengen elkaar in een nieuwe pennenstrijd op Adformatie. Zij marketingbaas van NN Group, hij eindbaas van Abovo Maxlead. Beiden een groot hart voor marketing en reclame, verslaafd aan J.Lo-gifjes op Twitter en niet in de laatste plaats een prikkelende mening over nieuwe campagnes die het vak wekelijks over zich uitgestort krijgt. Iedere maandag betwijfelt, bekritiseert en bewierookt dit illustere duo een actuele campagne. Met vandaag de nieuwe campagne van Volkswagen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!