Jumbo kwam gisteren als eerste grote merk met zijn Oranje-commercial naar buiten voor het WK voetbal. Daarin is een hoofdrol voor Donnie & De Toppers weggelegd met een Oranje-versie van hun hit Toppie, maar ook voor bouwvakkers die in polonaise door het beeld gaan.
Dat is veel mensen in het verkeerde keelgat geschoten. Op sociale media wemelt het van verontwaardigde berichten over de ongevoeligheid van deze keuze. Bij de bouw van de WK-stadions zijn duizenden doden onder de bouwvakkers, meest gastarbeiders, gevallen. De cijfers daarover varieren van 6.500 tot meer dan 10.000. Mensen vinden het niet te geloven dat de supermarkt juist bouwvakkers in polonaise in de commercial laat zien.
Een van de reacties: 'Waar ik dus echt geen snars van snap! Jumbo maakt na al die stadiondoden een reclamefilmpje mét hossende bouwvakkers. Het maatschappelijk besef van een stoeptegel. Krankzinnig. Halen jullie hem gauw offline Jumbo Supermarkt?
Klachten bij RCC
Bij de Reclame Code Commissie zijn iniddels klachten ontvangen over de WK-commercial. De commissie gaat kijken of de klachten met voorrang behandeld kunnen worden, zegt een woordvoerder tegen ANP.. De Stichting Ether Reclame (Ster) liet eerder woensdag weten dat de Jumbo-reclame aan alle criteria voldoet om uitgezonden te mogen worden.
Jumbo is inmiddels in overleg om zich te beraden op een reactie op de kritiek en is niet bereikbaar voor een mondelinge toelichting. Het wil alleen schriftelijk vragen van de media ontvangen.
De supermarktketen vermoedde waarschijnlijk al dat de gevoeligheid van de commercial tot ophef kon leiden, want het besloot de woordvoering over de campagne volledig in eigen hand houden. Ook het bureau achter de campagne, Alfred, kan geen mededelingen doen. Het heeft inmiddels een post over de commercial van Instagram gehaald.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!