Het Belgische Mylène, dat naast schoonheidsproducten ook badtextiel verkoopt, gaat modellen met het syndroom van Down inzetten. Twee Belgische en twee Nederlandse sporters, die ook deelnemen aan de Special Olympics, fungeren als model.
Mylène is naar eigen zeggen het eerste beautymerk dat kiest voor vier modellen met een verstandelijke beperking om een nieuwe collectie te promoten. Het sluit aan bij het thema ‘Samen zijn we mooier’.
Patronen doorbreken
Alain Duperray, ceo van Mylène, pleit voor een open blik: ‘We hopen dat onze campagne bijdraagt aan het besef dat een beperking niet is wie je bent. Het zou fantastisch zijn als we collega-merken in Nederland en België inspireren ook mensen met een verstandelijke beperking in te passen in hun beautycampagnes.’
Ragna Schapendonk, directeur Special Olympics Nederland, is blij met de stap van het Belgische schoonheidsmerk. ‘Dat Mylène onze sporters inzet en zo patronen doorbreekt, is geweldig.’
Rolstoel
In de VS zijn er eerdere voorbeelden van modellen met het syndroom van Down. Bijvoorbeeld de tweejarige Lili uit Boedapest, die figureerde in een campagne van speelgoedfabrikant Fisher-Price.
De Amerikaanse modeketen Nordstrom maakt al jaren gebruik van een zo breed mogelijke selectie van modellen. Daaronder ook mensen met een fysieke beperking. Zo was er in de sectie bruidsjurken een model in een rolstoel te zien.