Hans Anders brengt 'alleen de prijs is anders' terug
In een nieuwe 360-campagne herintroduceert opticienketen Hans Anders zijn welbekende pay-off 'Alleen de prijs is anders'. Opvallend is dat de slogan al in 1982 werd geïntroduceerd, maar in de tientallen jaren erna nauwelijks meer werd gebruikt in marketinguitingen van de keten. Toch is het bekende zinnetje ruim veertig jaar later nog altijd onlosmakelijk verbonden aan Hans Anders, dat zelf spreekt van ‘Nederlands cultureel erfgoed’.
Het is in ieder geval reden genoeg voor reclamebureau Vengean om de pay-off te herintroduceren. Vengean, het bureau van Andy Mosmans, Bram Holzapfel en Cees-Jan de Melker, werkt sinds vorig jaar op vaste basis voor Hans Anders. De keten is tegenwoordig onderdeel van internationaal moederbedrijf Nexeye, waarvoor Vengean ook de rebranding heeft verzorgd.
De campagne wordt uitgerold op televisie en online. In de commercial kijken we naar een meisje dat voor de eerste keer met een bril op naar school gaat. Een herkenbare situatie die invoelbaar maakt dat goed zien én er goed uitzien belangrijk is en bereikbaar moet zijn voor iedereen, aldus Hans Anders.
Amp Amsterdam is verantwoordelijk voor de muziek in de campagne, die door Pink Rabbit is geproduceerd. Hans Anders, opgericht in 1982 in Rotterdam, heeft 405 winkels verspreid over Nederland en België. In totaal werken er ruim 2.100 mensen.
Nederlandse Golf Federatie pakt conservatief imago aan
Golf een sport voor mannelijke pensionado’s in rode ribbroek? Als het aan de Nederlandse Golf Federatie ligt is dat 'convervatieve imago' vanaf nu verleden tijd. In een nieuwe -opvallend eerlijke- campagne maakt de NGF korte metten met de vooroordelen waarmee de golfwereld te kampen heeft. De campagne moet laten zien dat golf er voor een breed publiek is en richt zich op het vergroten van de toegankelijkheid van de sport met als doel het verbeteren van het imago onder niet-golfers, verjonging en het aantrekken van meer vrouwen, aldus de NGF.
Volgens de federatie zit kortweg het imago van de golfsport de participatie van jongeren en vrouwen in de weg. Danielle Wallet, marketingdirecteur, deelt enkele cijfers. 'We zijn een grote sport, met 42.000 golfers in Nederland, maar er is een disbalans in leeftijd en geslacht. In de laatste tien jaar zagen we een stijging van vijf jaar in de gemiddelde leeftijd van golfers; van 49 jaar naar 54 jaar. Het aantal 70-plussers is flink toegenomen, met maar liefst 139 procent, terwijl het aantal golfers in de leeftijdscategorie 30 tot 50 is afgenomen met bijna de helft. Als deze trend zich doorzet, hebben we op de lange termijn een probleem.'
En er zijn nog meer problemen, zegt Wallet. 'Slechts een derde van het aantal golfers is vrouw. De grootste barrière voor vrouwen om te beginnen met golf is dat het 'niet hun wereld' zou zijn. We kampen daarnaast met een imagoprobleem onder niet-golfers. Er wordt bijvoorbeeld geroepen dat het een elitesport is, tijdrovend en een sport voor ouderen. Terwijl golf er in allerlei prijsklasses is, je op een par-3-baan met een uur golfen klaar bent en 34% van het aantal golfers tussen de 25 en 50 jaar is.'
De NGF schreef vorig jaar een pitch onder reclamebureaus, waar het inmiddels opgeheven Creature Amsterdam als winnaar uit de bus kwam. De campagne is verder uitgerold door Initiative, beide bureaus zijn onderdeel van Candid. Het lijkt erop dat de NGF en Initiative voorlopig blijven samenwerken. Stroom (ook van Candid) is het nieuwe mediabureau van de NGF. De campagne is op televisie en online te zien.
JP Schaddé van Dooren schittert in café-commercial
Café-restaurant Deck vestigt zich na recente openingen in Boston en Washington D.C. in hotel Yotel in Amsterdam-Noord. Het horecabedrijf spreekt van een nieuwe hotspot en dé plek van het seizoen met een overvolle agenda met events, pop-ups en dj-sets. Deck heeft een groot terras gelegen aan het Tolhuiskanaal.
Om hun komst aan te kondigen lanceren Deck en Yotel een online campagne, met in de hoofdrol Jean-Paul Schaddé van Dooren. Schaddé van Dooren, die zich ook wel profileert als 'marketingkoning', is een bekend gezicht in overwegend Amsterdamse horeca en in die hoedanigheid mede-eigenaar van horecaplatform Cityguys. Ook is hij actief als senior marketeer van technisch uitzendbureau VNOM.
Schaddé van Dooren: 'Ja, hoooi! Ik heb een leuke campagne voor jullie, kun je duiken? En zo vond ik mezelf in een wetsuit terug in het water voor Deck, het nieuwe terras van Yotel in Amsterdam Noord. Zoals je ziet waren we er met Cityguys al ruim voor de opening. Op dat terras ga je ons wel vaker tegenkomen.'
De online video is ontwikkeld door Mattijs Wentinck in opdracht van Pitch PR. Het hospitalitymerk Yotel heeft 22 accommodaties wereldwijd en is gevestigd in Londen met regionale kantoren in de Verenigde Staten en Azië. Het portfolio van Yotel bestaat uit de merken Yotel, Yotelpad en Yotelair.
Appelsientje viert vijftigjarig bestaan
Appelsientje bestaat -net als Adformatie- vijftig jaar en viert dit met een campagne waarin (een beetje) zon in Nederland staat. Appelsientje: 'We brengen al vijftig jaar het zonnetje in het glas bij alle Nederlanders. Oók als de zon een keertje niet schijnt.'
De campagne is ontwikkeld door DDB Amsterdam in samenwerking met Aad Kuijper, die tegenwoordig het nieuwe bureau Hotel L'Amour bestiert, waar Riedel (moederbedrijf Appelsientje) nu ook klant is. De songtekst is eveneens geschreven door Kuijper, het lied is gezongen door Roxeanne Hazes.
Job Koopman, strategy director DDB Amsterdam: 'We zagen een mooie manier om een heel tijdperk te vieren, want DDB werkt al vanaf het begin mee aan het succes van Appelsientje in Nederland.'
De campagne wordt naast televisie uitgerold in outdoor, retail en online.