Overslaan en naar de inhoud gaan

6pack verbaasd over ‘schaamteloze kopie’ Douwe Egberts-commercial

Gig Hard Seltzer spreekt van ‘een hommage’, maar daar denkt een van de makers van het origineel anders over.
gig douwe egberts
Gig Hard Seltzer heeft makers originele Douwe Egberts-commercial niet ingelicht over 'remake'.
gig douwe egberts
Gig Hard Seltzer heeft makers originele Douwe Egberts-commercial niet ingelicht over 'remake'.

Gig Hard Seltzer heeft bij het uitbrengen van een 'remake' van de Douwe Egberts-commercial uit 2003 geen toestemming gevraagd aan de makers van het origineel. Dat zei Gig-oprichter Bob Ponsen recent in Adformatie. De commercial van het uitgaansdrankje met daarin twee straattaal sprekende oma's betreft een overduidelijke kopie van de bekende Douwe Egberts-commercial van twintig jaar geleden. Ponsen spreekt van een ‘hommage’, maar Mattias Schut, eigenaar van CCCP, het bedrijf achter de originele commercial, is allerminst blij met de kwestie.

related partner content for mobile comes here

De originele Douwe Egberts-commercial.

Er is iets misgegaan bij het weergeven van de video. Ververs de pagina om het opnieuw te proberen.

De remake van Gig Hard Seltzer.

De originele Douwe Egberts-commercial is bedacht en ontwikkeld door 6pack, het jongerenplatform van CCCP. Bob Ponsen kwam er pas na het uitbrengen van de remake achter dat het origineel uit de koker van 6Pack komt, maar, zo zei hij op deze site: ‘Ik denk niet dat ze het erg vinden.'

Mattias Schut denkt daar anders over. ‘Een hommage’, zo zou hij de nieuwe spot niet willen noemen. Het is bovendien op een 'hele rare manier' gegaan, aldus Schut. ‘Ik ben door verschillende mensen op de commercial van Gig geattendeerd. Ik begrijp zelfs dat Gig hoopte op ‘een relletje’ met Douwe Egberts, wat meer publiciteit voor hun merk zou moeten genereren. Ik heb vorige week contact gezocht met Max Ponsen (samen met broer Bob oprichter van het bedrijf, red.); hij wist inderdaad niet dat wij de originele commercial hebben gemaakt, maar ze hebben de remake wél uitgebracht. Ze dachten dat we er niet te zwaar aan zouden tillen. Dat heeft me op z’n zachtst gezegd verbaasd. Als een van de heren me van tevoren even had gebeld over hun plannen, was er niets aan de hand geweest.’

Schaamteloze kopie

Hij vervolgt: ‘Natuurlijk ben ik not amused, het is een ouderwetse plagiaatkwestie. Gig zou moeten begrijpen dat creativiteit een groot goed is en dat áls je kopieert, je dat in overleg doet. En dat je andermans intellectueel eigendom niet inzet voor je eigen commerciële doeleinden – Gig is immers een commercieel bedrijf met een winstoogmerk. Ik laat het niet gebeuren dat zij geld verdienen met het schaamteloos kopiëren van onze, toch iconische, commercial.'

De vraag is of Schut er een zaak van gaat maken? ‘Ik ben zelf niet uit op een schadevergoeding, het is voor mij een principekwestie. Mijn voorstel is dat de heren van Gig een mooi bedrag storten op de rekening van het Ouderenfonds, het draait in beide commercials immers om oudere mensen.’ En als Gig dat niet doet? ‘We gaan ze niet voor de rechter slepen. Maar dan zullen wij wel al hún commercials namaken – zonder toestemming te vragen natuurlijk.’

Gouden Loeki

De tv-commercial van Douwe Egberts is gemaakt met een budget van nog geen 60.000 euro, maar werd in 2003 bekroond met een tweede plek bij de Gouden Loeki en staat nu, twintig jaar later, zowel binnen als buiten het vak nog altijd bekend als ‘reclameklassieker’. Schut: ‘Zaten we daar bij de Loeki als jonge pikkies tussen al die reclamebonzen. We hadden helemaal niet verwacht dat de commercial zo’n publiekstrekker zou worden, voor ons was het gewoon een grappig filmpje.’

Het team van 6pack bestond uit overwegend jonge twintigers. Bekende presentatoren als Sophie Hilbrand, Valério Zeno en Nicolette Kluijver werkten er, maar ook Niels de Kuiper (nu creative director bij Alfred) en freelance copywriter Joep Drummen waren onderdeel van het team. 6pack werd van 2003 tot 2009 uitgezonden op SBS6 en MTV, en maakte naast tv-programma’s ook commercials voor merken als Hema, KPN en als benoemd Douwe Egberts.

Gig Hard Seltzer: ‘Als we het wisten, hadden we overlegd’

Max Ponsen reageert desgevraagd op de kwestie. Ponsen: 'Na het gesprek met Mattias werd het ons duidelijk dat 6pack achter de Douwe Egberts-commercial zit. Ik heb tegen hem gezegd dat we dachten dat de commercial uit de koker van Douwe Egberts zelf kwam en we dachten dat we niets verkeerds deden. Als we hadden geweten dat 6pack erachter zat, zouden we zeker eerst hebben overlegd - maar, als gezegd, was dat niet het geval. Wij bouwen marketingcampagnes met een groot fun-element, we houden van creativiteit en een beetje prikkelen, we zijn opgegroeid met de Douwe Egberts-commercial en vandaar deze hommage.'
 
'Ik vind het vervelend dat we er niet op tijd zijn achter gekomen dat 6pack de commercial heeft gemaakt, maar ik begrijp dat het achteraf makkelijk praten is. Zoals gezegd was het onze intentie om een hommage aan een reclameklassieker te maken, niet om een goed idee te stelen. Wel kan ik beloven dat we een donatie aan het Ouderenfonds zullen maken, maar dat wil ik graag verder toelichten in een gesprek met 6pack, ook om dit verder uit te praten - onder het genot van een kop Douwe Egberts of blikje Gig Hard Seltzer.'

Advertentie

Reacties:

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word lid
Daan Unger

Henkie Thee had hetzelfde idee: https://www.youtube.com/watch?v=Om3JMtVrt0E

René Repko

Naar de rechter. Zonder twijfel.

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Advertentie

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Word lid van Adformatie

Om dit topic te kunnen volgen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen liken, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Al lid? Log hier in