Gig Hard Seltzer heeft bij het uitbrengen van een 'remake' van de Douwe Egberts-commercial uit 2003 geen toestemming gevraagd aan de makers van het origineel. Dat zei Gig-oprichter Bob Ponsen recent in Adformatie. De commercial van het uitgaansdrankje met daarin twee straattaal sprekende oma's betreft een overduidelijke kopie van de bekende Douwe Egberts-commercial van twintig jaar geleden. Ponsen spreekt van een ‘hommage’, maar Mattias Schut, eigenaar van CCCP, het bedrijf achter de originele commercial, is allerminst blij met de kwestie.
De originele Douwe Egberts-commercial is bedacht en ontwikkeld door 6pack, het jongerenplatform van CCCP. Bob Ponsen kwam er pas na het uitbrengen van de remake achter dat het origineel uit de koker van 6Pack komt, maar, zo zei hij op deze site: ‘Ik denk niet dat ze het erg vinden.'
Mattias Schut denkt daar anders over. ‘Een hommage’, zo zou hij de nieuwe spot niet willen noemen. Het is bovendien op een 'hele rare manier' gegaan, aldus Schut. ‘Ik ben door verschillende mensen op de commercial van Gig geattendeerd. Ik begrijp zelfs dat Gig hoopte op ‘een relletje’ met Douwe Egberts, wat meer publiciteit voor hun merk zou moeten genereren. Ik heb vorige week contact gezocht met Max Ponsen (samen met broer Bob oprichter van het bedrijf, red.); hij wist inderdaad niet dat wij de originele commercial hebben gemaakt, maar ze hebben de remake wél uitgebracht. Ze dachten dat we er niet te zwaar aan zouden tillen. Dat heeft me op z’n zachtst gezegd verbaasd. Als een van de heren me van tevoren even had gebeld over hun plannen, was er niets aan de hand geweest.’
Schaamteloze kopie
Hij vervolgt: ‘Natuurlijk ben ik not amused, het is een ouderwetse plagiaatkwestie. Gig zou moeten begrijpen dat creativiteit een groot goed is en dat áls je kopieert, je dat in overleg doet. En dat je andermans intellectueel eigendom niet inzet voor je eigen commerciële doeleinden – Gig is immers een commercieel bedrijf met een winstoogmerk. Ik laat het niet gebeuren dat zij geld verdienen met het schaamteloos kopiëren van onze, toch iconische, commercial.'
De vraag is of Schut er een zaak van gaat maken? ‘Ik ben zelf niet uit op een schadevergoeding, het is voor mij een principekwestie. Mijn voorstel is dat de heren van Gig een mooi bedrag storten op de rekening van het Ouderenfonds, het draait in beide commercials immers om oudere mensen.’ En als Gig dat niet doet? ‘We gaan ze niet voor de rechter slepen. Maar dan zullen wij wel al hún commercials namaken – zonder toestemming te vragen natuurlijk.’
Gouden Loeki
De tv-commercial van Douwe Egberts is gemaakt met een budget van nog geen 60.000 euro, maar werd in 2003 bekroond met een tweede plek bij de Gouden Loeki en staat nu, twintig jaar later, zowel binnen als buiten het vak nog altijd bekend als ‘reclameklassieker’. Schut: ‘Zaten we daar bij de Loeki als jonge pikkies tussen al die reclamebonzen. We hadden helemaal niet verwacht dat de commercial zo’n publiekstrekker zou worden, voor ons was het gewoon een grappig filmpje.’
Het team van 6pack bestond uit overwegend jonge twintigers. Bekende presentatoren als Sophie Hilbrand, Valério Zeno en Nicolette Kluijver werkten er, maar ook Niels de Kuiper (nu creative director bij Alfred) en freelance copywriter Joep Drummen waren onderdeel van het team. 6pack werd van 2003 tot 2009 uitgezonden op SBS6 en MTV, en maakte naast tv-programma’s ook commercials voor merken als Hema, KPN en als benoemd Douwe Egberts.