Premium

Zo wil Zuid Agency Group stagiairs meer uitdagen

Het nieuwe stageprogramma heet Backstage en focust zich op vijf creatieve talenten.

Afbeelding: aangeleverd

Zuid Agency Group heeft vijf creatieve talenten geselecteerd die stage gaan lopen bij de bureaugroep. Een stage die volgens managing director van Zuid Creatives Annemarieke Scheperkamp anders belooft te worden dan andere stages in de creatieve industrie. 

Uit de 'talloze' aanmeldingen van potentiële stagiairs heeft Zuid vijf jongeren geselecteerd. Zij starten 29 augustus en krijgen een keycord en backstagepas voor onbeperkte toegang bij het bedrijf. Navraag bij Scheperkamp leert dat er zo'n veertig aanmeldingen zijn binnengekomen. De vijf gekozen stagiairs komen niet allemaal uit het zuiden van het land. Er is ook een student van het Grafisch Lyceum Utrecht, vertelt Scheperkamp. 'Het is dan ook geen vereiste om uit het zuiden te komen.'

Eén volwaardig team

De vijf stagiairs werken met collega's mee met opdrachten voor klanten. Zuid belooft verder begeleiding op maat via individuele projecten. De bureaugroep wil zich onderscheiden van andere stageverleners door de stagiairs als één team te laten werken. Scheperkamp: 'In grote, dynamische en snelgroeiende organisaties als de onze kunnen stagiaires zich onbedoeld soms wat verloren voelen. Door ze als volwaardig team te organiseren en te faciliteren met onder meer een eigen studio, willen we ze laten merken en voelen dat ze er echt bij horen.'

'Strijden' tegen collega's

De bureaugroep wil stagiairs ook meer uitdagen door het team van vijf te laten 'strijden' tegen hun collega's, oftewel begeleiders. Zuid belooft 'echte cases, met gelijke wapens.' Coördinator Loek van den Boogaart verklaart: 'Ons salesteam pitcht hun creatieve idee en uitwerking aan onze klanten, samen met ons eigen werk. Door de feedback van onze klanten en prospects terug te geven, krijgen ze een realistisch beeld bij dat wat de markt vraagt en nodig heeft. En kunnen ze ons wellicht nog wat leren.'

Getuigschrift

Stagiairs werken een aantal maanden mee bij Zuid - de precieze duur verschilt per opleiding. Scheperkamp: 'De meeste stages duren zo'n zes maanden. We hopen op wat meer vrijheid van scholen zodat ons Backstage-programma nog beter uit de verf kan komen.' De studenten krijgen na afloop van de stage een certificaat en een getuigschrift. De bureaugroep verwacht dat deze zaken stagiairs helpen bij het solliciteren. Van den Boogaart: 'Misschien wel bij ons, want we houden je in de gaten.'

Meer studenten krijgen een kans

Backstage is zeker geen eenmalig, ludiek initiatief, benadrukt Scheperkamp. 'Het idee voor dit programma leefde bij ons al veel langer, om meer te kunnen bieden dan een normale meeloopstage. We hielden het idee geheim tot de gesprekken met de potentiële stagiairs. Uit die gesprekken bleek dat zij ook erg enthousiast waren. Reden genoeg om er in september mee te starten en ook nieuwe gesprekken te voeren voor de volgende lichting.' Die volgende lichting start in februari. 'En ik hoop dat er nog vele lichtingen volgen.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie