Verbeelding onder één dak

Ambassadors en Amp.Amsterdam maken in 2024 een nieuwe start.

Van links af: Joost Haartsen (CMO), Halbo van der Klaauw (CEO), Diederik Veelo (CIO) en Sanne Tolsma, managing director

Een nieuwe propositie. Een nieuw begin. Ambassadors en Amp.Amsterdam gaan officieel verder als één bedrijf. Iets meer dan twee jaar geleden kondigden ze een strategische samenwerking aan. Nu is de fusie een feit. Ze vonden elkaar in de liefde voor het vak. ‘Voor craft, voor muziek, voor innovatie – dat is wat ons allemaal bindt’, zegt Halbo van der Klaauw.

Hij richtte in 2007 met Diederik Veelo creative production company Ambassadors op. Joost Haartsen startte in 2013 Amp.Amsterdam, gericht op sonic branding, muziek voor commercials en sound design. Ze werden buren op de Herengracht. ‘Op basis van één kop koffie gingen we een strategisch partnerschap aan’, vertelt Haartsen. Van der Klaauw: ‘De vonk sloeg bij mij over door de manier waarop Amp.Amsterdam naar de toekomst kijkt en vooruit beweegt. Ik zag veel overeenkomsten om samen iets speciaals te creëren.’

In de afgelopen twee jaar zijn de organisaties vervlochten geraakt. ‘We hebben de basis van onze samenwerking op één A4’tje gezet en we hadden bedacht: we gaan er pas echt één bedrijf van maken als blijkt dat het organisch werkt’, zegt Haartsen. ‘Eigenlijk wisten we al na een paar maanden dat de match er was tussen alle mensen. 'Dan duurt het natuurlijk nog even voordat je ook werkelijk alles in elkaar kunt schuiven.’

In de tussentijd is Sanne Tolsma aangetrokken als managing director. Zij was eerder bij MullenLowe ALFRED verantwoordelijk voor de internationale business en bureaumanagement en was managing director van Creature Amsterdam (voorheen XXS). Tolsma: ‘Alles wat je maar kan verzinnen, kunnen wij tot leven brengen; you imagine it, we make it. Daarvoor gebruiken we onder meer visual effects, animatie, AI, geluid en muziek. Er zijn niet veel partijen die dat op dit niveau onder één dak hebben. Sterker nog: ik ken ze niet. We bieden schaalbaarheid, met honderd mensen en onze eigen technologie. We zijn de spin in het web, tussen merken en bureaus. Daarmee zijn we Ambassadors for imagination.

Hoge kwaliteit bieden
Er bestaat in de markt behoefte aan een volledig geïntegreerde partij, vertelt Haartsen. ‘Een paar jaar geleden voelde de gedachte van alles onder één dak nog een beetje als ramsj. Veel voor weinig. Maar dat is veranderd. Je kan niet meer anders dan het écht geïntegreerd aan te pakken. Wij geloven dat we op deze manier juist hoge kwaliteit kunnen bieden.’

Waarom ligt het dan zo voor de hand om voor het maakstuk met één partner te werken? Haartsen: ‘Met alle artists onder één dak zijn de lijnen kort en is er veel onderlinge samenwerking. Dat komt altijd ten goede aan de creatieve output. En je wint tijd. We kunnen op elk gebied creatief besluiten wat het beste is voor de klant of het product. Die schaalbaarheid en diversiteit krijg je nergens anders. We werken met teams die alleen maar mooier en beter willen. En dan kunnen we de assets vervolgens automatiseren naar alle kanalen met ons platform Cube.’ Van der Klaauw: ‘Die mooie film maken – dat willen we natuurlijk allemaal. Maar er is nog zoveel meer. Zoals het adapteren voor Gen Z, en ervoor zorgen dat het er op alle platforms goed uitziet en ook relevant voor dat kanaal is, en zeker niet zomaar een andere uitsnede of titel-aanpassing. Daarom ontwikkelen we steeds meer een partnership met merken en bureaus.’

Innoveren
Technologie speelt hierin een steeds grotere rol, zeker onder invloed van Artificial Intelligence. ‘Vanuit onze innovatiehub, Ambassadors Lab, liepen we hier jaren geleden al mee voorop’, zegt Van der Klaauw. ‘Acht jaar geleden stond ik ons platform voor creative automation, Cube, al bij klanten te presenteren. Dat sloeg toen nog totaal niet aan.’ Inmiddels stroomlijnen klanten als Booking.com, Dyson en N26 hun processen met Cube. ‘En dankzij Revel.ai en Vocoda.ai kunnen we personen en stemmen digitaliseren.’

‘De ontwikkelingen gaan nu zo snel dat merken en bureaus naar ons toe komen met de vraag: “Kunnen jullie ons helpen?” Vooral de internationale merken hebben tegenwoordig een enorme onderstroom aan content- en digitale assets nodig. Voor één film moeten er vaak online honderden afgeleide versies komen, voor tientallen landen en met verschillende stemmen. Met Cube kun je dat organiseren en automatiseren. Diederik Veelo, onze Chief Innovation Officer, is dat gaan ontwikkelen omdat we er zelf ook gek van werden. ‘Cube zorgt ervoor dat elke verandering die je toepast verloopt via de brand guidelines en eisen van dat merk.’ Als je één keer iets uitstuurt wat niet in lijn is met het merk, kunnen de gevolgen heel groot zijn, vult Haartsen aan. ‘Cube neemt die zorg weg.’ Tolsma: ‘En de consistentie in de creatieve output draagt er ook aan bij dat je beter merken kunt bouwen.’

Craft en creativiteit maken het verschil
Met andere woorden: technologie is helpend, vinden ze bij Ambassadors. Dat geldt zeker voor AI. ‘Verbeelding is belangrijker dan ooit’, zegt Haartsen. ‘Merken zeggen niet meer: we willen een animatie. Ze komen met de vraag: 'Dit hebben we voor ogen, dit is onze verbeelding – hoe kunnen we dat mogelijk maken?’

Craft en creativiteit maken daarbij het verschil. En technologie helpt je om nog creatiever te zijn, is de overtuiging van Van der Klaauw. ‘Voorheen was je voor de helft van de tijd bezig met ‘stom’ werk. Dat kan de computer nu overnemen. Daardoor kunnen we grotere dingen doen en behalen we in kortere tijd meer resultaat. Maar de creatieve geest blijft cruciaal.’

De komende twee jaar gaat er op het gebied van technologie nog veel veranderen, stelt Van der Klaauw. ‘We krijgen veel meer tools tot onze beschikking. Ik haalde vroeger al plaatjes van Google. Nu praat en prompt je er op los met de computer. Waar we wel scherp op zijn, zijn de rechten. Daarom ontwikkelen we onze eigen modellen en werken we nog niet met toepassingen als Midjourney, want daarvan is bekend dat artiesten niet betaald worden terwijl hun werk wel als bron wordt gebruikt. Er lopen gewoon nog te veel rechtszaken hierover, laten we die even afwachten.’ Tolsma: ‘Fair compensation staat bij ons hoog in het vaandel. Als we met AI van vijf stemmen één nieuwe stem maken, worden die vijf mensen netjes betaald.’

Neuraal netwerk
Verbeelden en verbinden. Het zet Ambassadors niet in de rol van supplier, maar van partner. Haartsen: ‘Door technologische veranderingen in de wereld is het niet meer mogelijk om te denken vanuit ketenafhankelijkheid. De onderlinge verbondenheid tussen merken, bureaus en productiemaatschappijen heeft de vorm gekregen van een neuraal netwerk. Het is niet meer: ik sta boven jou of onder jou – we werken met elkaar samen. Er is niet meer één vorm voor hoe merken met hun bureaus samenwerken. In veel gevallen is er een lead-agency dat de grote lijnen uitzet. Daar zijn wij dan als meewerkend partner vaak integraal onderdeel van.’

‘Op het gebied van creative automation zijn zaken meestal geborgd bij ons’, vult Tolsma aan. ‘En het grootste deel van de reclamebureaus in Nederland en verschillende castingbureaus gebruiken ons platform voor hun creative workflow. Voor een aantal merken doen we bijna alles. We hebben bijvoorbeeld al zeven jaar een partnership met Booking.com. Wij zijn de verbindende factor tussen hen en de andere bureaus – alle performance-marketing van Booking.com verloopt via ons. Dat werkt voor alle partijen ontzettend prettig.’

Internationale footprint
Nederland is op het gebied van craft een speler van betekenis, stelt Haartsen. Ambassadors heeft inmiddels twee kantoren in Amsterdam, en vestigingen in New York en Berlijn. ‘De internationale markt is belangrijk voor ons. Daar zal de grootste groei vandaan komen. De schaalbaarheid van creativiteit, dat is wat grote merken en bureaus zoeken. In Amerika zijn we aan het werk voor HBO en voor Apple. En sommige klanten vinden het prettig dat je op verschillende werelddelen een footprint hebt.’

Tolsma: ‘Onze internationale business groeit vanuit Amsterdam, daarnaast zijn er ook nog andere steden waar ruimte is voor onze high-end creativity. Zoals Berlijn.’ ‘Berlijn is een creatieve stad waar heel mooi werk wordt gemaakt’, vult Van der Klaauw aan. ‘Daarnaast liggen er relaties met productiemaatschappijen en vind je daar merken als Mercedes en BMW. Er is ook een culturele fit.’

Niet roepen maar doen
Tolsma is trots op het feit dat er een duidelijk verhaal en dito koers is. ‘Iedereen heeft een duidelijke plek, en we dragen allemaal bij aan onze visie dat creativiteit en craft altijd het verschil zullen maken voor onze klanten en daarom grenzeloos moeten zijn. Daarnaast vinden we het belangrijk om ruimte te bieden aan jong talent en om maatschappelijk toegevoegde waarde te leveren. Daar willen we dit jaar nog meer inhoud aan geven. We gaan niet roepen, maar gewoon doen.’

Ambassadors werkt al jaren voor Albert Heijn, en produceert onder andere de hamster campagnes zoals de recente 'Eye of the Hamster'

Afbeelding
Eye of the Hamster

Creative VFX Supervisor en Director Stijn Waterman en Executive Creative Director Justin Blyth werkten nauw samen met regisseur Paul Geusebroek voor de commercial voor Patta, Nike en FC Barcelona.

Afbeelding
PATTA

Vanuit Berlijn werkte Ambassadors aan de productie voor de introductie van de BMW XM. De volledige 3D en CG was in handen van Ambassadors. Het leverde een zilveren Craft Lamp op bij de ADCN-awards. De slowmotion-shots van een spiegel die in stukken uiteen barst, behoorden tot het beste dat de jury ooit had gezien

Afbeelding
bmw

In de recente campagne van de Staatsloterij, ‘Geloof in geluk’, is vrijwel alles wat je ziet volledige CG-animatie door Ambassadors

Afbeelding
Staatsloterij Geloof in geluk

Muziekproducties voor merken zijn heuse culturele content. In totaal zijn er in Nederland alleen bijna 200 miljoen streams op Spotify gegenereerd met muziek die Amp.Amsterdam in opdracht van hun klanten heeft gemaakt of heeft laten maken.

Afbeelding
interpolis

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →