Cannes het nog wel of niet meer, het Cannes Lions Festival? Is het niet te duur, te ver weg en enkel voor de ‘oude grijze mannen’? Allemaal vragen die ik ieder jaar weer met een dubbel gevoel beantwoord. Het is namelijk ontzettend goed voor het vak dat creativiteit gevierd wordt. Het festival is een plek waar talent samenkomt (echt niet alleen oude grijze mannen, maar het mag zeker een stuk diverser), sociale netwerken ontmoeten elkaar ‘in person’, onderwerp van gesprek is ‘het beste werk ter wereld’. Je komt altijd vol energie, drive en ideeën terug.
Maar … de echte creativiteit kan alleen bewonderd worden achter een hele dure voordeur. Bepaald niet inclusief dus. Dat zorgt ervoor dat Cannes haar doel voorbijschiet. Waar de focus zou moeten liggen op dat werk, wordt dat zo duur dat de bezoekers zich beperken tot het netwerken. Ook belangrijk, maar suboptimaal.
Slimme alternatieven
Des te belangrijker is het dat op en rondom zo’n duur festival slimme alternatieven worden bedacht waar creativiteit en talent gevierd worden. Plekken als de Embassy of Dutch Creativity waar onder andere VIA dit jaar de Future Bosses Lunch organiseert, waar jong talent luncht met ervaren bureauleiders en bij elke gang een plekje opschuift. En het YoungDogs-feest op dinsdagavond waar alle jonge Nederlandse talenten samenkomen. Maar ook initiatieven als Cannes aan de Schinkel. Een dag waarop het TBWA\Neboko kantoor wordt gesloten en wordt omgetoverd in Cannes, inclusief dezelfde dosis inspiratie, talks, rosé en muziek voor alle jonge talenten die niet het ‘echte’ Cannes kunnen ervaren. Cannes is leuk, maar is vooral bedoeld om gecureerd het beste werk ter wereld te zien. En daarvoor hoef je niet naar Cannes.
Even een moment stilstaan
Ik zie Cannes dan ook meer als een belangrijk momentum in ons vakgebied. Het is een week waarin we extra stilstaan bij het feit dat met creativiteit significant veel impact gemaakt kan worden. Het thema van het festival is dit jaar niet voor niets 'Celebrating creativity that drives progress'. Een thema dat perfect de tijdgeest weerspiegelt en onze huidige zoektocht naar vooruitgang en innovatie omarmt. Vooruitgang is positieve verandering. En verandering staat haaks op hetzelfde doen, binnen je comfortzone blijven en incrementele groei. Creativiteit – en dan met name de vorm die dankzij ervaring, talent en durf op de juiste manier ingezet wordt – gaat over disruptieve voortuitgang en positieve impact. Want in een wereld die constant in beweging is, is progressie de sleutel tot succes.
De kracht van sustainability en bouwen aan een merk
Ik was dan ook blij om te zien dat het festival niet alleen de rol van creativiteit voor het bevorderen van economische groei erkent, maar ook voor de bredere transformatiebeweging naar een betere wereld. Het thema belicht onze verlangens naar duurzaamheid, inclusiviteit, evenwicht, gezondheid en diversiteit – allemaal cruciale elementen op de weg naar een bloeiende toekomst.
Ik verwacht dan ook dat dit jaar meer dan ooit op alle ontbijtsessies, lunches en brunches, op de Oranjeborrel en misschien zelfs op het MassiveMusic-feest wordt gesproken over de kracht van sustainability en bouwen aan een merk. Over het omarmen van AI als creatieve partner. Over diversiteit en inclusiviteit van en in het werk en de deelnemers van het festival. De uitdaging van een cookieless world voor gepersonaliseerde content. En uiteraard de groeiende uitdaging voor de CMO van nu.
Zie ik je daar?
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!