Premium

Samsung kiest Edelman als nieuw communicatiebureau in Nederland

Na 25 jaar met HvdM is het tijd voor een frisse wind, onder andere met meer focus op Gen Z.

Edelman is per 1 januari het nieuwe commu-bureau van Samsung Nederland. Het elektronicabedrijf neemt op die datum afscheid van HvdM, het bureau waar het 25 jaar mee heeft samengewerkt. 

Voor Samsung kwam het verzoek om de samenwerking te beëindigen als een verrassing, vertelde HvdM-directeur Daniëlle Tamis in september aan Adformatie. Navraag bij Cella Sin, communicatiemanager bij Samsung, levert nu een belangrijke nuance op. Samsung schreef in de zomer een bureaupitch uit waar HvdM ook aan mee mocht doen, waarna het bureau aangaf niet mee te gaan doen. Sin benadrukt Samsungs waardering voor de jarenlange samenwerking met HvdM.

Sin: ‘Er hebben deze zomer meerdere partijen meegedaan aan dit uitgebreide pitchtraject, waar Edelman als winnende partij uit de bus is gekomen. Wij als Samsung zijn erg blij met Edelman als nieuw pr-bureau en kijken uit naar een langdurige samenwerking.’

Communicatievormen

HvdM draagt deze weken zijn activiteiten over aan Edelman, onder andere door technologiejournalisten te vragen of zij nog Samsung-producten in bruikleen hebben. En zo ja, of die retour kunnen. Als Edelman in januari start, gaat het bureau zich richten op pr en communicatie naar journalisten, maar ook het bedenken van campagnes en indien nodig crisiscommunicatie. Alleen voor Nederland, want Samsung werkt in België samen met een ander bureau.

Gen Z bereiken

Samsung is dit jaar meer gaan inzetten op het bereiken van ‘Gen Z’, oftewel de leeftijdsgroep 16 – 26 jarigen. Sin van Samsung: ‘Edelman heeft in het pitchtraject laten zien veel creatieve ideeën te hebben om deze doelgroep te bereiken. Daar gaan we komend jaar mee aan de slag.’ Edelman werkt voor dergelijke campagnes samen met Samsungs eigen lokale marketingteam. Martine Veldhoen, senior director bij Edelman Amsterdam, vertelt dat Edelman al even een eigen ‘Gen Z Lab’ heeft. ‘Deze afdeling op wereldwijd niveau verzamelt op verschillende manieren, waaronder panels, inzichten over deze doelgroep. We willen er onder meer achter komen wat Gen Z drijft en wat ze doen. Die kennis delen we met klanten, bijvoorbeeld als we campagnes bedenken.’

De zogeheten influencermarketing gaat Edelman niet verzorgen. Samsung heeft daar een eigen team voor dat ondersteuning krijgt van een gespecialiseerd bureau.

Samsung TikTok audience
Samsung richt zijn nieuwere smartphones ook specifiek op jongeren Afbeelding: Samsung

Samsung en Edelman kennen elkaar

Edelman en Samsung zijn geen onbekenden voor elkaar. Het bureau werkt al sinds de jaren ’90 op verschillende manieren voor het techbedrijf. Zo won Edelman in 2009 de wereldwijde corporate-opdracht van Samsung en werd het bureau een jaar later ook wereldwijd verantwoordelijk voor de pr rondom Samsungs nieuwste premium smartphoneserie.

Samsung heeft de pr en media-activiteiten in de afgelopen jaren uitbesteed per land. Edelman werkt nu in vijftien landen voor Samsung, zegt Veldhoen van Edelman. ‘Als je dat weet, is het eigenlijk best gek dat we in Nederland nog niet hebben samengewerkt met Samsung. We zijn blij dat we dat nu mogen doen, want we zitten vol ideeën.’ Edelman Amsterdam werkt sinds 2017 wel al samen met Samsung Electronics Air Conditioner Europe, een aparte tak van Samsung.

Samsung blijkt overigens al jaren niet bang om veranderingen door te voeren. Zo verloor de Amerikaanse tak van Edelman in 2020 Samsung Mobile als marketingklant (Edelman werkt nog wel voor andere Amerikaanse Samsung-divisies) en nam Samsung Australië in januari na elf jaar afscheid van Edelman als lokaal pr-bureau. Eerder dit jaar koos Samsung op Europees niveau juist voor Edelman. De Nederlandse tak doet dat nu dus ook.

Voor hoe lang kunnen de partijen door een juridische overeenkomst niet zeggen. Samsung gaat wel nadrukkelijk voor een langdurige samenwerking, geeft communicatiemanager Sin aan.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie