De leegloop van jong talent in de reclame-industrie is een serieus hoofdpijndossier voor bureaus. RA*W en VEA organiseren op 17 januari een debat over dit onderwerp. Moeten werkgevers méér investeren in talentontwikkeling? Hebben jongeren onrealistische verwachtingen van hun werk? En is jong talent niet loyaal aan hun werkgever? Adformatie deed alvast een rondvraag langs junioren en senioren.
..We beginnen met de senioren..
Dick van der Lecq, directeur bij Etcetera
‘Jongeren hoppen gemakkelijk van de ene naar de andere baan. Ik ben eerlijk gezegd wel jaloers op die generatie - dat had ik ook wel gewild toen ik jong was. Toch is het belangrijk dat je op een gegeven moment je carrière opbouwt. Je moet even door de zure appel bijten en jezelf een schop onder de kont geven.
‘Er is een ongezonde situatie in de reclamewereld. De oudere generatie is qua salaris ingestroomd in een betere tijd. Zij verdienen eigenlijk te veel waardoor er te weinig geld overblijft om jongeren goed op te leiden en te betalen. Maar als je ze een opleiding aanbiedt, wil ik wel dat ze tekenen voor twee of drie jaar. Het is wel een ruilsysteem.
‘Ik weet niet of jonge mensen onrealistische verwachtingen hebben van hun werk. Wel hoor ik via kennissen dat zij minder sexy opdrachten echt moeten pitchen bij de jongere generatie. Jongeren zijn vrijer en eisen meer dan de ouderen. Toch vind ik die bravoure wel leuk.’
Brian van Oostenbrink, chief experience officer bij The Valley
‘Werkgevers moeten loyaliteit verdienen, die komt echt niet vanzelf. Je moet in jong talent investeren. Als je er niks in stopt, dan komt er ook niks uit. Het is geen instant coffee.
‘Jongeren stellen te veel eisen, en eisen te veel. Velen zijn gewoon lui, die denken dat het allemaal vanzelf komt aanwaaien. Maar talenten, dat is een ander verhaal: zij snappen dat je hard moet werken. Als ik iemands cv zie, dan kijk ik altijd naar de bijbaantjes. Iemand die tijdens zijn studie veel heeft gewerkt, heeft realistische verwachtingen. Past behaviour is the best predictor of future behaviour.'
Reinier Steures, managing strategy partner bij Natwerk
‘Vroeger, toen ik zelf werknemer was en RA*W mede oprichtte, dacht ik: zo moeilijk is het toch niet om goed te zijn voor je personeel? En waarom luisteren ze niet gewoon naar mij? Nu ik werkgever ben, zie ik de andere kant van de medaille: het is wel degelijk ingewikkeld om je team tevreden te houden.
‘De reclamewereld is een snelle branche, waardoor je juist alleen maar tijd hebt voor learning by doing. Het is een utopie als je verwacht dat je gedurende de dag veel tijd vrij kunt maken om jezelf te ontwikkelen. Dit is iets wat je ook deels kunt doen in je eigen tijd. Als je geen opleiding krijgt, dan kan men ook zelf een cursus aandragen. Dan wil ik daar best in investeren. Velen nemen dit initiatief niet.
‘Ik ben het er 100 procent mee eens dat jongeren onrealistische verwachtingen hebben van hun werk. Ik had ze zelf ook en toen ben ik enorm op mijn bek gegaan. Ik wilde even de business veranderen, maar dat kreeg ik natuurlijk niet voor elkaar. Leren werken is de allergrootste les die talenten moeten leren.’
..En dit vinden de junioren..
Jill Rodenrijs, socialmediaspecialist bij MediaCom
‘Als mijn werkgever investeert in mijn ontwikkeling, dan ben ik zeker loyaal. Ik zou zelfs in ruil voor een opleiding tekenen voor een meerjarig contract. Ik ga binnenkort op wereldreis en als ik terugkom ga ik weer specifiek op zoek naar een werkgever die aandacht besteedt aan doorgroeimogelijkheden. Dat kan ik zeker waarderen.'
‘Tijdens de war on talent hebben jongeren een luxepositie. Banen liggen voor het oprapen. Maar je moet ook accepteren dat je niet gelijk strategieën voor A-merken kunt maken. Ook van het simpelere werk leer je veel.’
Sophie Benink, communicatie consultant bij Zenith
‘Als jong talent helder op zijn netvlies heeft staan waar het naartoe werkt, dan neemt de loyaliteit toe. Als dat niet het geval is, kun je het ze niet verwijten dat ze overstappen naar een ander bureau.
‘Talentontwikkeling komt voor in vele vormen. Je hoeft geen grote budgetten beschikbaar te stellen, je kunt ook tijd investeren, bijvoorbeeld in een interne kennisdelingsprogramma. Zet bijvoorbeeld een junior en een senior samen.
‘Veel creatieven willen werk à la Apple of Nike maken. Ze romantiseren de industrie. Maar uiteindelijk moet er ook gewoon geld verdiend worden. Je kunt niet alleen altijd award-winning werk maken.'
Het evenement vindt plaats op donderdag 17 januari van 17:00 uur tot 18:00 uur in de Rode Hoed te Amsterdam, met aansluitend een borrel. Aanmelden kan hier. RA*W maakt aan de hand van alle aanmeldingen een selectie van deelnemers aan het debat.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!