De Rijksoverheid heeft de 5 bureaus bekend gemaakt die de Europese aanbesteding campagnes hebben gewonnen. Met deze bureaus worden de zogeheten raamovereenkomsten afgesloten.
De 5, op volgorde van score:
- Roorda
- Open Now. Icm TBWA en D&B
- Cheil
- Noise
- MMS Groep (Publicis)
De afvallers in de tweede ronde waren in alfabetische volgorde: Dawn, Fitzroy, JWT, KesselsKramer en Selmore.
Minicompetities
Joeri Jansen, creative director van het winnende Roorda is 'blij en trots': 'In de aanbesteding gaat het niet alleen om je credentials. Je moet je keer op keer bewijzen en op alle punten goed scoren. Van creatie, strategie tot economisch meest voordelig.'
Welk bureau welke campagne gaat doen, is nog niet bekend. De specifieke campagnes worden via minicompetities verdeeld, en daarna worden Nadere Overeenkomsten gesloten. Het betreft een voornemen tot gunning omdat de gehele procedure nog niet is doorlopen en er nog bezwaar kan worden gemaakt door de verliezers.
Groot en klein op een hoop
Vanaf begin 2019 gaan de minicompetities starten. In tegenstelling tot vier jaar geleden is er geen onderscheid tussen grote en middelgrote/kleine campagnes. Alle campagnes van de Rijksoverheid zullen via minicompetities over de 5 winnende bureaus worden verdeeld.