Deze week is Mariëtte Leenhouts, Growth Officer Wunderman Thompson Amsterdam en voormalig CMO Randstad, curator van Random Pic(k) Of The Day For A Week. Vijf dagen lang deelde zij haar inspiratie op de Facebook-pagina van Nils Adriaans (één bijdrage per dag).
Mariëtte over haar week: ‘In dit lockdown-jaar waarin ik Netflix uitkeek, mijn Lijsters-bibliotheek* van de middelbare school reanimeerde en m'n Spotify 2020 Wrapped voor het eerst uit meer bestond dan Franse chansons, is het verleidelijk deze rubriek te vullen met persoonlijke favorieten waarvoor ik eindelijk weer eens tijd had. Het is inspiratie - maar genre "warm bad", de makkelijke vlammetjes zeg maar.
Ik kies uiteindelijk, daarom, niet voor een persoonlijke inspiratie-week. Of bespaar jullie dat ;) Liever deel ik inspiratie die later (op)komt of zich soms anders vermomt. Die als doel heeft om iets in gang te zetten. Dat heeft alles te maken met waar we bij Wunderman Thompson in geloven.
Wunderman Thompsons missie is "to inspire growth for ambitious brands". Inspiratie is het hart van onze organisatie en van mijn nieuwe rol als Growth Officer. Inspiratie gaat voor ons verder dan creativiteit op zich, het is "the stuff that moves us from apathy to possibility". Door dit soort inspiratie ontstaat nieuwe beweging. Ik neem jullie deze week mee door 5 voorbeelden van inspiratie die me aangenaam verrasten en waarbij inspiratie de strategie tot echte groei blijkt.'
Hier haar 5 pic(k)s:
1. Where Will We Go? The human consequences of rising sea levels - van Kadir van Lohuizen
‘Durf inspiratie aan te wenden op iets wat urgent en lelijk is. Hoe "haunting" en "daunting" we de klimaatcrisis ook vinden, we moeten in beweging komen. Van apathy to possibility was nog nooit zo relevant. Kadir van Lohuizen kan paniek treffend vastleggen, maar van zijn werk over stijgende zeespiegels gaat iets kalms uit, bijna sereens. Zijn foto's in deze serie gaan over een ramp, maar op het eerste gezicht kijk je naar wondermooie natuurverschijnselen. Inspiratie die op het eerste gezicht afleidt van de rauwe realiteit, maar waardoor je er juist langer naar kijkt en over nadenkt, vind ik een ultieme vorm van inspiratie. Die zet in beweging, leidt naar groei. En dat is wat ik bedoel. Amen.'
*) In 1990 startte Noordhoff Uitgevers de Grote Lijsters, een literaire paperbackreeks exclusief voor leerlingen in het voortgezet onderwijs. De spectaculair lage prijs (25 gulden voor een pakket van vijf romans) maakte het scholieren mogelijk een eigen bibliotheekje op te bouwen van boeken die geschikt waren om te lezen voor 'de leeslijst'. De serie sloeg in als een bom.
2. AI + de mens = inspiratie
‘Lang geleden ontsprong creativiteit aan een blanco vel en zat magie in de linker hersenhelft. Inmiddels verdringen nieuwe technologieën zich op deze klassieke markt en zijn data hofleverancier geworden van impactvolle inspiratie. Het mooiste bewijs uit eigen Wunderman Thompson-koker is Next Rembrandt die we 4 jaar geleden samen met ING creëerden.
De 'kans versus bedreiging'-discussie rond AI is al niet meer interessant. Inmiddels bewijzen bijvoorbeeld ook onderstaande visual en websites dat ze een aanzienlijk deel van het (executionele) creatieve werk moeiteloos kan overnemen. Gaat overnemen. Indrukwekkend, die 'gefakete' mensen en katten. Zoals mijn Belgische collega laatst zelf-reflecterend schreef: "But only a fraction of the business of creative agencies is coming up with things that didn’t exist before." Die things noemen we inspiratie. En dat is precies het verschil met creativiteit die op de oude leest is geschoeid: AI + human = inspiratie.
Alhoewel, paarden fokken (faken) met AI lukt nog niet helemaal... Maar hoeveel paarden gebruiken we nou eenmaal in creatieve uitingen?'
https://thispersondoesnotexist.com, https://thiscatdoesnotexist.com, https://thishorsedoesnotexist.com
3. Ons aller-binnenste
'Kerstversiering of een hallucinatie naar vervlogen festivaltijden? Nee, dit is de meest gedetailleerde weergave van een menselijke cel ooit gemaakt: 'The most detailed model of a human cell to date, obtained using x-rays, nuclear magnetic resonance, and cryoelectron microscopy data sets.'
Waanzinnige plaat. De zoektocht naar hoe we in elkaar zitten en wat ons uiteindelijk beweegt, is cruciaal voor de toekomst van ons vak. Die sturing neemt AI niet over - waarmee ik mijn vorige post misschien weer ontkracht ;)
Bij Heineken waren we ooit een van de eersten in Nederland die scanners gebruikten voor onderzoek naar on(der)bewust gedrag (Mariëtte was een decennium geleden o.a. marketingmanager van Brand bier, red). Bij Randstad was het de laatste jaren gemeengoed om alle uitingen te testen op hersenactiviteit.
Ik ben geïntrigeerd door hoe snel en hoe scherp wij de komende jaren ons aller-binnenste gaan begrijpen, 'beetpakken' en gebruiken. Neuro-transparantie die ten grondslag ligt aan inspiratie is voor mij de grootste transformatie die ons vak te wachten staat. Hoe intrigerend en hoe eng; deze visual staat daar voor mij symbool voor.'
4. 'Ons vak niet staat (meer) voor oppoetsen maar voor impact'
'Waar creativiteit dingen vooral mooier maakt of uitvergroot, geloven wij dat inspiratie, als een soort overtreffende trap, zoals gezegd iets in beweging zet. Of onverschilligheid omzet in energie. Die kentering is er dit jaar 'breed' gekomen als het gaat om Diversity, Inclusion & Equality. Lang te onbekend, onbemind en onderschat in Nederland. Zeker ook in de bureauwereld ('we hebben een hele diverse casting').
Een opvatting hebben over dit thema kan alleen als je eerlijk bent in je intenties en fouten durft te maken. Ik ben er trots op dat ons vak niet (meer) staat voor oppoetsen maar voor impact. En we dus verantwoordelijkheid hebben en nemen om Diversity, Inclusion & Equality te pushen. Bij onze klanten. En hun klanten.
Om te blijven "unbiasen" en "unlearnen", deel ik graag 3 (minder bekende, maar) sterke voorbeelden waar bureau en merk duidelijk samen zijn opgetrokken om een opvatting met betrekking tot ID&E uit te dragen: 'Generations of Care' (Vicks), zie hieronder, 'Adaptive' (Tommy Hilfiger) en 'The unbiased button' (ElaN).
Eerlijker maken in plaats van mooier, dat is inspiring growth voor mij.'
5. ‘Inspiration gap’ - Wunderman Thompson lanceert event INSPIRE begin 2021
'Als slotakkoord van deze week licht ik een tipje van de sluier op. Ik loop vooruit op het event INSPIRE dat we begin 2021 lanceren vanuit Wunderman Thompson. Inclusief een top 100 van de meest inspirerende merken in elke lokale markt. En dan hebben we 't niet over creatieve hoogstandjes (zie mijn vorige posts), maar over merken die (al dan niet onbewust) bij hun doelgroepen iets in gang zetten, een duurzame verandering teweeg brengen.
Inspiratie is niet alleen een gevoel, maar een proces dat resulteert in actie. INSPIRE laat zien wat merken inspirerend maakt en bewijst de sterke relatie tussen inspiratie en groei. Zo bleek bijvoorbeeld uit het onderzoek achter INSPIRE dat consumenten verwachten dat merken inspirerend zijn (72%), maar dat maar voor 53% ervaren in de realiteit.
Er is dus een forse “inspiration gap” die groeipotentie blootlegt. En weten waar je groei zit en hoe je die kunt aanwenden, is key voor een succesvol 2021. Ik ben er trots op dat ik met deze visual de global INSPIRE top 100 kan delen met jullie. Stay tuned voor de Nederlandse INSPIRE top 100!’
#ad #sponsored #partnership #WTInspire #InspirationDrivesGrowth
Komende week is Niko Koffeman van De Vegetarische Slager en Those Vegan Cowboys curator van #RPOTDFAW.