Publicis Groupe verhoogt financiële verwachtingen en wil vol op de AI-trein springen

De bureaugroep boekt meer omzet dan analisten verwacht hadden en verhoogt daarom de verwachitngen.

Arthur Sardoun tijdens een videopresentatie van Publicis Groupe

Publicis Groupe presteert beter dan analisten hadden verwacht. De bureaugroep zag zijn omzet in het derde kwartaal met 5,3 procent stijgen, waar kenners rekenden op 3,7 procent. De bureaugigant durft door de stijgende omzet ook zijn jaarverwachtingen naar boven bij te stellen. Voor 2023 wordt er nu gerekend op een organische jaar-op-jaar-omzetgroei van 5,5 tot 6 procent, waar eerder werd uitgegaan van 5 procent. Die aankondigingen laten het Publicis Groupe-aandeel op de beurs een paar procent stijgen.

Alle ballen op AI

Ceo Arthur Sadoun is vanzelfsprekend blij met de positieve financiële cijfers, al helemaal omdat macro-economische problemen volgens hem in het afgelopen kwartaal verergerd zijn. Tegenover vaktitel AdAge geeft de ceo aan dat Publicis Groupe ook blijft investeren in tools die leunen op artificiële intelligentie (AI). De bureaugroep gebruikt al jaren semi-zelfontwikkelde AI-tools om medewerkers te ondersteunen bij hun (creatieve) werkzaamheden. Veel van die tools gebruiken technologie van Open AI, het bedrijf achter ChatGPT en Dall-E. Publicis Groupe is één van de bureaugiganten die samenwerkt met Open AI. 

Volgens Sadoun gaat Publicis Groupe dertien nieuwe workstreams introduceren die AI gebruiken en 'ons businessmodel gaan transformeren.' Mooie marketingpraat, weet de ceo ook. Daarom vult hij tegenover AdAge aan: 'We werken erg hard om ervoor te zorgen dat AI niet alleen een persbericht met een samenwerking is, niet alleen een platform voor onze mensen, maar iets dat écht de kern is van wat wij doen.'

Terug naar kantoor

De tienduizenden medewerkers van Publicis Groupe moeten vanaf januari weer verplicht drie dagen per week op kantoor werken, bevestigt Sadoun in hetzelfde interview. Personeel moet in ieder geval op maandag op kantoor zijn en mag niet twee dagen achter elkaar thuiswerken. Volgens Sadoun is gezamenlijk op kantoor werken belangrijk om de creativiteit en innovatie van Publicis Groupe te waarborgen. Hij zegt dat veel ondernemingen die onder de Publicis-paraplu vallen alweer een kantoorbeleid hebben. De ceo gaf al in het begin van de coronacrisis in 2020 aan dat Publicis Groupe 'nooit een Zoom-bedrijf' zou worden. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie