Publicis Groupe en Boomerang winnen een Grand Prix bij de Eurobest Awards 2023, de Europese variant van Cannes Lions. De bureaus krijgen de prijs in de categorie Design - Environmental/Social Impact voor de campagne TheDropStore. Die campagne laat op indringende wijze zien hoe duur producten kunnen zijn als water schaars is.
Doel van de campagne is mensen meer bewust maken van hoeveel water wij gebruiken, en welke watercrisis ons te wachten staat als we ons gedrag niet aanpassen. Opdrachtgever van de campagne is het Nederlandse ministerie van Buitenlandse zaken. Publicis Groupe en Boomerang hebben voor de totstandkoming van de campagne samengewerkt met de productiehuizen PLANT, Street Media Factory, Massive Music, Soundright, Neverland, HUMN en OwOw.
Vorig jaar was Heineken de grote winnaar van Eurobest. Het bedrijf sleepte toen drie Grand Prix in de wacht. Dentsu Creative won er toen één.
Publicis wint meer
Naast de Grand Prix wint Publicis ook twee andere gewilde prijzen. Eurobest kroont Publicis Worldwide tot netwerk van het jaar en Publicis Groupe Benelux tot beste bureau van Nederland van 2023.
Medianetwerk van het jaar is OMD Worldwide. De prijs bureau van het jaar gaat naar Marcel (Frankrijk) en Serviceplan is uitgeroepen tot Independent Agency of the Year. Prodigious pakt de Eurobest Golden Palm. Alle winnaars zijn hier te lezen.
Alle Grand Prix-winnaars
Hieronder de winnaars van een Grand Prix.
Brand Experience & Activation: ‘Samsung Unfear’, for Samsung Spain, by Cheil Worldwide, Madrid, Spain
Creative Business Transformation: ‘Renault - Plug-Inn’, for Renault, by Publicis Conseil, Paris, France
Creative Commerce: ‘Renault - Plug-Inn’, for Renault, by Publicis Conseil, Paris, France
Creative Data: ‘Where To Settle’, for Mastercard, by McCann Poland, Warsaw, Poland
Creative Effectiveness: ‘Reduce The Ride’, for D'leteren, by Happiness, an FCB Alliance, Brussels, Belgium
Creative Strategy: ‘Renault - Plug-Inn’, for Renault, by Publicis Conseil, Paris, France
Design: ‘The Dropstore’, for Ministry of Foreign Affairs of The Kingdom of The Netherlands, by Publicis Groupe Benelux, Amsterdam, the Netherlands
Digital Craft: ‘Samsung Unfear’, for Samsung Spain, by Cheil Worldwide, Madrid, Spain
Direct: ‘Where To Settle’, for Mastercard, by McCann Poland, Warsaw, Poland
Entertainment: ‘Women's Football’, for Orange, by Marcel, Paris, France
Film: ‘Women's Football’, for Orange, by Marcel, Paris, France
Film Craft: ‘Iran-E Man’, For Pairi Daeza, by new—land, Copenhagen, Denmark
Glass: The Award For Change: ‘Women's Football’, for Orange, by Marcel, Paris, France
Grand Prix for Good: ‘Ridiculous Excuses Not To Be Inclusive’, for CoorDown, by Indiana Production Company, Milan, Italy / Small, New York, USA
Healthcare: ‘Me, My Autism & I’, for Vanish, by Havas, London, United Kingdom
Industry Craft: ‘The Unexpected Encounters Campaign’, for Lacoste, by BETC, Paris, France
Innovation: ‘Aizome Ultra™ – An Innovative Method To Create Textiles With Lasting Health Benefits.’, for Aizome, by Serviceplan, Munich, Germany
Integrated: ‘Oreo Cheat Cookies’, for Mondelēz Europe, by Saatchi & Saatchi, Düsseldorf, Germany
Media: ‘Plastic Kicks The Bucket’, for McDonald’s, by OMD Germany, Düsseldorf / DDB Germany, Munich, Germany
Outdoor: ‘Deals Stuck in Time’, for McDonald’s, by NORD DDB, Stockholm, Sweden
PR: ‘Be Brave Like Ukraine’, for Ukraine, by Banda Agency, Kyiv, Ukraine
Print & Publishing: ‘Mayo McHack’, for Hellman’s, by Edelman, London, United Kingdom
Radio & Audio: ‘Spellbound By Sweden’, for Visit Sweden, by Prime Weber Shandwick, Stockholm, Sweden
Social & Influencer: ‘Oreo Cheat Cookies’, for Mondelēz Europe, by Saatchi & Saatchi, Düsseldorf, Germany