De eerste echte pitch van het bureau was voor niet het minste bedrijf. Monogram Communication Strategies, kortweg MCS PR, won de strijd om Microsoft van zijn concurrenten, het begin van een relatie die maar liefst 25 jaar duurde.
Sinds 1 april is de onderneming die in 1992 werd opgericht door Perlita Fränkel, Peter de Groot en Robert W. de Moll niet meer. Het is opgegaan in Stark Narrative, dat de activiteiten, medewerkers, cliënten en expertise van MCS PR heeft overgenomen.
Daarmee komt een eind aan een dertigjarige geschiedenis van het bureau waarin het opkomst van de ict-sector vanuit het hart meemaakte. Het was de tijd van persberichten per fax en snelle jongens uit de ict die tot miljardairs uitgroeiden.
De instappers van Bill Gates
Anekdotes zijn er in overvloed. Perlita Fränkel die in1996 nog de schoenen voor Bill Gates kocht, die op Nijenrode een eredoctoraat in ontvangst mocht nemen. Het protocol schreef voor dat hij lakschoenen zou dragen, tegen zijn zin werden zijn casual instappers ingeruild voor een paar glimmende schoenen. Het haalde zelfs de krant.
Techklanten
MCS PR maakte de uitzonderlijk periodes voor ict-bedrijven mee, zoals de internetbubbel die twintig jaar geleden knapte, de opkomst van Google, smartphones en de socials.
Laatstelijk werkte het nog voor klanten als digitaal beveiligingsbedrijf Fox-IT, NorthC Datacenters en Barracuda Networks, wel aanzienlijk kleiner in omvang.
Met ingang van april is het dus helemaal gedaan en zijn het bureau, klanten en mensen in handen gekomen van Stark Narrative, een in 2019 opgericht in Amsterdam en is een gespecialiseerd pr-bureau voor bedrijven en organisaties met activiteiten in de Benelux. Het richt zich voornamelijk op in drie niche-domeinen: beleggen, wet- en regelgeving, privacy en informatiebeveiliging.
De beide burreaus werkten in het verleden al nauw samen. Stark Narrative is de voormalige Benelux-poot van het internationale bureau CitySavvy, waarmee MCS een joint venture heeft gehad gericht op de fintech. \
Omara Nahar, oprichter en managingdirector van Stark Narrative, had negen jaar de leiding in handen van CitySavvy in Amsterdam. Volgens haar is de overname van MCS van strategisch belang voor haar jonge bureau. Het breidt de dienstverlening uit met kennis en expertise van de ict-markt en daarmee de sectoren en diensten.
Effe niks doen
Perlita Fränkel, mede-eigenaresse van MCS PR, noemt de overname ‘een geweldige nieuwe stap voor cliënten en de medewerkers van het bureau’. Fränkel: ‘De continuïteit is verzekerd: de dienstverlening en samenwerking met MCS PR gaan bij Stark Narrative zonder onderbrekingen of wijzigingen door.’
Fränkel erkent dat er nog wel is overwogen om MCS onder eigen naam voort te zetten. 'Maar we kwamen tot de conclusie dat het MCS-merk heel erg gebonden was aan de oprichters, met name aan mij. Het was dus tijd voor een nieuwe start. Het bureau krijgt een nieuwe impuls onder een andere naam, en met een een jonger team dat zich met nieuwe energie op de lange termijn kan richten.'.
Zelf gaat ze nu ‘effe niks doen’. Misschien uitblazen en terugkijken op drie decennia bureaugeschiedenis. ‘Het was een heel bijzondere en memorabele tijd.’
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!