Premium

Politie kiest Publicis Groupe voor arbeidsmarktcommunicatie

De politie schakelt Publicis Groupe in om meer Nederlanders te enthousiasmeren voor een baan. Publicis gaat zich focussen op regio's.

Afbeelding ter illustratie
Afbeelding: Shutterstock

Politie Nederland kiest Publicis Groupe als nieuw bureau voor haar arbeidscommunicatiestrategie. Die strategie richt zich op het bereiken en werven van nieuwe agenten en andere politiemedewerkers. De eerste campagne vanuit Publicis Groupe start in januari en bouwt qua communicatie voort op de basis die in de afgelopen jaren gelegd is door het vorige bureau.

‘Wij zijn hier als bureau natuurlijk erg blij mee’, zegt Maarten Vrouwes, executive creative director bij Publicis Groupe Nederland, over het binnenhalen van de nieuwe klant. ‘En we denken dat deze samenwerking ook goed werkt voor de politie, want we gaan een bestaand campagneconcept verder verbeteren.’

Complex vraagstuk

De samenwerking is vastgelegd voor vier jaar, geeft Vrouwes desgevraagd aan. In die periode gaat Publicis Groupe zich inspannen om meer Nederlanders te enthousiasmeren voor een baan bij de politie. Als agent, rechercheur, IT’er of één van de tientallen andere beroepen. Vrouwes: ‘De politie zit net als veel andere organisaties met de uitdaging om voldoende goede mensen binnen te halen. Die opdracht gaan wij samen met de politie aan.’

Een opdracht die enorm is. Zo maakte de politie in 2019 bekend dat zij de komende zeven jaar alleen al zeventienduizend nieuwe agenten wil werven. Volgens Jacco ter Schegget, ceo van Publicis Groupe Benelux, kan zijn bureau een ‘geïntegreerde aanpak’ bieden door onderdelen als data, strategie en creatie te combineren. ‘Met het winnen van deze pitch laten we zien dat we de juiste mensen en expertise in huis hebben om complexe arbeidsmarktcommunicatievraagstukken aan te pakken.’

Publicis is al begonnen

Het pitchtraject van de politie vond plaats tussen juni en oktober en omvatte een longlist, shortlist en presentatie met een casus. In totaal deden er vijf bureaus mee, waaronder Publicis Groupe. Na het winnen van de pitch is Publicis Groupe onlangs begonnen voor haar nieuwe klant. Vrouwes: ‘We hebben bijvoorbeeld een presentatie gekregen over wat de politie precies doet en welke impact het politiewerk heeft.’ Politie Nederland werkte voorheen samen met Steam, een merk- en reclamebureau dat onder meer Defensie als klant heeft. Publicis Groupe neemt het werk van het vorige bureau geleidelijk aan over, vertelt Vrouwes. ‘De eerste campagne, die in januari start, omvat daarom deels werk van Steam.’

Basis behouden en door ontwikkelen

Na die eerste campagne gaat er volgens Vrouwes een en ander veranderen in de campagne-uitingen van de politie. Hij verwacht echter geen radicaal andere aanpak. ‘De politie heeft ons gevraagd om de basis van de huidige campagne te behouden. Zo is er de slagzin ‘Alles wat je in je hebt. Maak er politiewerk van’ uit 2019. Die slagzin gaan wij in een iets andere vorm doorzetten. We gaan nu met de politie om tafel zitten om te kijken wat er echt nodig is en aan de hand van die inzichten doorontwikkelen.’

Concrete doelstellingen

Er hangen concrete doelstellingen aan Publicis Groupe’s arbeidsmarktcommunicatiestrategie van de politie. Vrouwes: ‘De politie werkt met regio’s. Elke regio heeft een bepaalde hoeveelheid mensen die zij moet werven. Wij hebben die cijfers ook gekregen en hebben goed gekeken naar de regio’s. Zo kunnen we de communicatie per regio afstemmen, bijvoorbeeld omdat de ene regio meer vacatures heeft dan de ander.’

De communicatie zal met name via online kanalen verlopen, vertelt Vrouwes. Het eerste werk is zoals gezegd vanaf januari zichtbaar.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie