'Ik wil mijn hoofd leegmaken om na te denken over een nieuwe route. Het ligt voor de hand dat het iets is in de wereld van media en reclame.' Dat zei Pablo van den Berg ruim een jaar geleden toen hij de deur van Yune achter zich dichttrok.
Als medeoprichter stond hij zestien jaar aan het roer van het contentbureau, dat in 2017 werd overgenomen door IPG Mediabrands (waar Van den Berg tevens MT-lid was). Die 'nieuwe route' maakt Van den Berg nu bekend met de lancering van het AI-bureau Trojan Monkeys.
De naam behoeft wel enige uitleg. Van den Berg: 'Monkeys combineren snelheid, intelligentie en speelsheid. En elk idee verdient een kans om te vliegen, daarvoor heb ik een Trojan-plan ontwikkeld.' De 47-jarige Van den Berg neemt een zekere verschuiving in het huidige contentlandschap waar en hij hoopt daar met zijn bureau op in te springen. 'Content maken is nog steeds een specialistisch ambacht, maar het is ook tijdrovend. Hadden we maar meer tijd, heb ik vaak gehoord van zowel klanten als collega's. En je kunt er heel ingewikkeld over doen, maar artificial intelligence kan het productieproces op veel onderdelen versnellen. Je kunt efficiënter en daarmee goedkoper werken, en dat mag de klant best weten.'
Menselijke creativiteit
Trojan Monkeys zet daarom in op een model waarbij AI wordt toegepast, maar 'de menselijke creativiteit' blijft nadrukkelijk aanwezig, zegt Van den Berg. Het moet vooral als ondersteuning dienen. 'Onze propositie luidt niet voor niets 'Built by AI and led by humans'. Bovendien geloof ik niet in AI-only, het resultaat van het werk is toch vaak vlak en zielloos. En laten we het juridische aspect niet vergeten; veel bureaus staren zich blind op de output van AI en gaan voorbij aan de wet- en regelgeving. Je breekt bijvoorbeeld al snel in op het auteursrecht, dat wordt vaak onderschat’, aldus Van den Berg.
Hij moet wel erkennen dat Trojan Monkeys niet het eerste bureau is met een dergelijke propositie. 'Dat klopt, maar weinig bureaus doen het zonder de ballast van een heel team en de oude manier van werken. Deze clean sheet, in samenwerking met mijn techpartners AIO en Anigma -dat zijn echt frontunners op het gebied van AI- gaat zorgen voor een flinke versnelling in het werkproces. We zetten zodoende AI-agents op verschillende plekken in. Zo blijft er meer budget en tijd over voor het echte mensenwerk.'
Andere tijden
De tijden zijn veranderd, stelt Van den Berg. 'Toen we in 2007 met Yune begonnen, was content nog organisch en moest je zorgen dat alles klopte. Van timing en copy tot beeld, anders werd het niet omarmd en dus niet gedeeld. Tegenwoordig wordt vrijwel alle content paid weggezet, waarbij de impact vaak te wensen overlaat. Natuurlijk, een campagne als 'Stukje van mij' van KPN is buitencategorie, maar ook op kleinere schaal kun je met slimme content het verschil maken. Dan bedoel ik met name aan de voorkant, dus vóór de kitchen review. Ik denk dat het model van Trojan Monkeys dat mogelijk maakt.'
Van den Berg start het bureau met twee andere creative partners, die komende zomer bekend gemaakt moeten worden. 'Uit respect voor hun huidige werkgevers mag ik dat nog niet vermelden.' Ook moeten binnenkort de eerste klanten bekend worden. Trojan Monkeys huist nu nog in Capital C, maar per 1 juli verwacht Van Den Berg een eigen ruimte te bestieren elders in Amsterdam.