Het was een van de opmerkelijkste campagnes van het jaar: de 'ophefuitverkoop' van Buutvrij. Het Amsterdamse reclamebureau zit in zwaar weer en wilde met de guerilla-actie zoveel mogelijk geld binnenhalen om een aanstaand faillissement te voorkomen. Merken konden 'tegen een gereduceerd tarief één dag Buutvrij' kopen, waarbij gedacht kan worden aan een pr-activatie, radioscript of pay-off die het bureau binnen 24 uur aanleverde. Nog steeds trouwens, want de actie loopt tot 31 december.
Het bureau stelde zichzelf ten doel om voor het eind van het jaar 200.000 euro binnen te halen. Dat is gelukt, zegt medeoprichter Reuben Alexander nu. Buutvrij heeft in een maand tijd 'de magische grens' van honderd opdrachten bereikt, aldus Alexander. Merken die bij het bureau aanklopten zijn onder meer Crisp, Joolz, BNNVara en diverse gemeenten.
Veel ophef
Alexander: 'We moesten snel geld binnenhalen om ons hoofd boven water te houden en de toekomst goed neer te zetten. Aan die toekomst werken we nog, maar het overleven is gelukt. Met flink veel ophef. En een nieuw model, namelijk 'één dag Buutvrij', dat we het komende jaar blijven gebruiken. We hebben onszelf gedwongen om doelgerichter en efficiënter te werken. Van die honderd opdrachten zal vast niet alles doorgaan, maar het is een goede vijver om uit te vissen. We hebben het acute cashflowprobleem opgelost en dat geeft ons de tijd om te bouwen aan een duurzame toekomst met een structureel goede omzet. En we hebben vertrouwen geput. We voelen ons enorm gesterkt door alle reacties op de actie en de 'ophef' die het veroorzaakte. Zelfs van mensen die we eerst nog helemaal niet kenden.'
'Ik denk door de combinatie van timing, product en bereik. De timing van het einde van het jaar en de lancering op Black Friday werkten goed. We zien ook dat het voor opdrachtgevers lekker werkt dat ze een overzichtelijk proces aangaan. Het is prettig als je er 's morgens een briefing in gooit en dezelfde dag al resultaat hebt. En het bereik van de campagne was overweldigend. De sleutel tot succes is kwetsbaarheid. Ik kreeg veel reacties als 'dat is niet normaal in onze branche' en 'dit gaat nooit werken'. Gek eigenlijk, dat eerlijkheid en kwetsbaarheid zo uitzonderlijk zijn in deze tijden van recessie, waar angst vaak regeert. Maar het is ook mooi dat het -blijkbaar- echt anders kan.’
'We zullen opdrachtgevers aan moeten blijven trekken om structureel goede omzet te draaien. We werkten al voor merken als Natuur & Milieu en Johnny Cashew en daar zijn, door de actie, veel klanten bijgekomen, die aangeven dat ze ook in 2024 met Buutvrij willen samenwerken. Het is nu aan ons om de puzzel te leggen hoe we dit in het nieuwe jaar gaan vormgeven. Vraag me over een paar maanden nog maar eens hoe het gaat.’
‘Ja, we blijven werken met hetzelfde team van dertien mensen. Waar veel bureaus dit jaar mensen hebben ontslagen, kozen wij voor vertrouwen. In een storm wil je bemanning aan boord. Met z'n allen erop of eronder. We vragen veel van onze mensen, soms wat extra uurtjes en de turbo op opdrachten, maar iedereen gaat er voor – en blijft dat ook doen. Waanzinnig om te zien.’