Ferry Bol is oprichter en creatief-directeur van Fel, dat zoals inmiddels bekend, samen met Altavia Sumis, Altavia Unite is geworden. Fel, van oorsprong sinds 2011 een activatiebureau, kondigt daarbij in dit jubilerende jaar een fase van verandering aan. Volgens Bol is de sterke ontwikkeling en herpositionering op het gebied van digital content en het in 2017 toetreden tot de internationale Altavia Group daar de aanleiding voor.
Professionalisering van een anti-establishment bureau
Bol vertelt dat het in 2015 Marco Geeratz was, destijds eigenaar van Sumis Company, die zich meldde. ‘Hij zag in Fel een gedroomde partner. Het idee was Fel als creatieve genius aan de ene kant en Sumis Company, sterker in de realisatie van campagne- en marketingmiddelen, aan de andere kant.’
Basis van succes
Volgens de creatief directeur was het toentertijd een goede keuze die die de basis vormde voor het succes van nu. ‘Dankzij de gesprekken met Geeratz heb ik ingezien dat Fel moest doorontwikkelingen naar het punt waar we nu staan. Zoals gezegd, we zijn begonnen als anti-establishment bureau, we zetten ons af tegen de gevestigde orde met tegendraadse, en volgens mij opvallende ideeën, die vaak niet duur hoefden te zijn. We deden bijna alles zelf: van idee tot executie.’
Toch, zo geeft Bol aan, had hij al wel door dat als je mee wil doen met de grote bureau’s en met klanten op het hoogste niveau wilt sparren, dat er een professionaliseringsslag gemaakt moest worden.
Maximale bereikt
De samenwerking met Sumis leidde ertoe dat er een portfolio opgebouwd werd met A-merken als Mini, BMW, ABN Amro, ANWB, Bol.com en MG Europe. ‘Gelukkig bleven enkele nationale en internationale bekroningen voor creatief en effectief werk ook niet uit. Bol stelt stelt trots dat Fel en Sumis met de samenwerking en de gedeelde visie het maximale bereikt hebben. ‘Het draaide meer om resultaat, alleen een creatief idee werkt niet meer. Zelf noemden we dit Smart Creativity.’
Een nieuwe filosofie
Bij Altavia Unite richten ze zich volgens Bol vooral op de ontmoeting tussen merk en mens. ‘Dit betreft online, op de winkelvloer, met buitenreclame of op een evenement. En natuurlijk maakt de verder digitaliserende wereld het mogelijk om op steeds meer plekken met de consument in gesprek te treden. Inmiddels heb ik ook wel geleerd dat als een merk succesvol wil zijn, het zich onder de mensen moet begeven en, nog voornamer, zich als mens moeten gedragen.’
'Merk als merk'
Bol: ‘Ja, het oude zendergerichte denken gaat tegenwoordig verloren in een kakofonie aan commerciële boodschappen. Precies daarom moet een merk zich meer als mens gaan gedragen, zich aanpassen aan de omstandigheden en zich werkelijk verdiepen in de doelgroep. Dan verandert een potentiële koper in een kopende vriend.’
Merk als vriend
Het woord unite in de merknaam moet die ideologie die Bol verkondigt dan ook kracht bijzetten. ‘Het klinkt misschien een beetje marketingcliché, maar we willen merken en mensen op een natuurlijke manier met elkaar verbinden. Dit kan als merken mensen weten te verrassen, een glimlach op hun gezicht weten te toveren, zoals ook vrienden dat kunnen. Dat werkt en maakt merken succesvoller.’
De aanhouder wint...
Altavia Unite claimt een andere aanpak in de klant versus bureau relatie te bieden. ‘Klanten kunnen binnenkort bij ons op kantoor komen werken in speciaal ingerichte ‘unite’ werkplekken maar andersom zijn een aantal medewerkers van ons gestationeerd op de kantoren van klanten', aldus de man die ooit zijn eerste A-merk binnenhaalde door brutaal en vasthoudend de marketingbaas van Mini te blijven benaderen. Met succes, zo blijkt.
Lees ook: Een jpeg van 70 miljoen dollar! Zijn NFT’s het nieuwe goud voor merken?