Hoe de Autoriteit Persoonsgegevens op zoek gaat naar privacybeschermers

Mensch ontwikkelt employer branding aanpak.

Deurbellen met camera’s, cookies accepteren, artikelen laten schrijven door AI. Ons leven is verweven met technologie, waardoor bedrijven en overheden voortdurend kunnen bijhouden wat je aan het doen bent. Weinig mensen staan stil bij wat de gevolgen hiervan zijn voor hun privacy. Daarom zoekt de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) bevlogen privacybeschermers. Mensen die werk willen maken van discriminerende algoritmes en schadelijke datalekken.

Cookies accepteren?

De campagne prikkelt ons (onder)bewustzijn door bij alledaagse handelingen een privacy-vraagteken te plaatsen. Wie denkt na over risico’s bij het sturen van berichtjes, inchecken, het snel wegklikken van een cookiemelding en online shoppen? Mensen met aandacht voor digitale vrijheid en gelijke behandeling voor eenieder, hoopt de AP. Zij kunnen aan de slag bij de snelgroeiende toezichthouder. En anderen die de advertenties zien? Hen wacht de eye-opener als zij ontdekken dat organisaties vaak meer van je weten dan je eigenlijk zou willen. Zo dient de campagne eigenlijk twee doelen. Werving en bewustwording. De copy-gedreven campagne wordt ondersteund met simpele illustraties die privacygrenzen en -risico’s slim verbeelden. Zo openen slotjes zich als keerzijde van online shoppen en wordt het vinkje een Euroteken bij het accepteren van cookies.

Met de campagne wil de AP met name mensen met een juridische of technologische achtergrond bereiken. Zonder dat er gebruik wordt gemaakt van gepersonaliseerde advertenties. Hoe bereik je de groep dan wel in deze tijd? Door zoveel mogelijk in te spelen op de context, van studenten-uitingen in universiteitssteden tot banners op nieuwsmedia rondom privacy-thema’s.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →