Met de overname van Caramel Pictures (voor een niet bekendgemaakt cash-bedrag) haalt MediaMonks film- en fotografie-ervaring op het gebied van table-top (productshots) in huis. Het is het Hilversumse bedrijf te doen om Caramels bekroonde crew, regisseurs, studio’s en robotische apparatuur, zegt CEO Victor Knaap.
‘Onze strategie is gericht het zo efficiënt mogelijk produceren van kwalitatieve content die fit for platform is. Op Facebook, Google, Instagram en Amazon heb je één of twee seconden om een indruk maken. Dan móet je product shot van de hoogste kwaliteit zijn. Binnen Caramel komen techniek, studio en talent bij elkaar, dat konden we nergens anders op dit niveau vinden.’
MediaMonks, dat in 2015 in film en video stapte door Made.for.digital op te richten en The Boardroom in te lijven, is ervan overtuigd dat Caramel de missing link is. De ambitie is het concept onder de naam MediaMonks Studio in meerdere landen neer te zetten. ‘Het is altijd makkelijker kwaliteit efficiënter te maken, dan andersom’, zegt Knaap.
Caramel is in 1977 opgericht door gerenommeerd fotograaf en regisseur Will van der Vlugt. Het bedrijf werkt al voor FMCG-klanten zoals Unilever, Nestlé, Danone en The Coca-Cola Company en produceert content voor merken als Heineken, KFC, KitKat, Lays, Magnum en Senseo.
Van der Vlugt, die in Miami woont en zelf binnen het bedrijf actief blijft, zegt: ‘We zijn ruim 40 jaar geleden gestart met Caramel en zijn nooit gestopt met onszelf te ontwikkelen. Ik ben in de jaren 80 van fotografie naar film gegaan, naar een eigen studio in de jaren 90, en naar het werken met robotics begin jaren nul. FMCG-merken komen al vanuit de hele wereld naar ons toe om met ons te werken. Door ons aan te sluiten bij MediaMonks kunnen we een nieuwe stap maken en op een nog hoger niveau acteren.’
Focus op food en beauty
MediaMonks en Caramel Pictures deden al een aantal projecten samen, zoals de productie van de Ikea-campagne voor Havas Lemz en alle tabletop-content voor Amstel International. Met de acquisitie van Caramel focust MediaMonks op het produceren van content voor opdrachtgevers in food & liquids, fashion en beauty. ‘Branches met een hoge omloopsnelheid en veel nieuwe producten en collecties.’
Knaap denkt dat de geïntegreerde manier van werken voor opdrachtgevers op termijn aantrekkelijker dan het opbouwen van een in-house studio, zoals bijvoorbeeld Unilever dat doet. ‘We draaien nu binnen korte tijd alle content voor een merk, voor alle schermen. Dat is echt wat anders dan het versnijden van een commercial voor social media.’
De overname van Caramel is de eerste acquisitie in Nederland nadat MediaMonks vorig jaar fuseerde met Sir Martin Sorrell’s S4.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!