Premium

Joris Kuijpers en Vanessa Janssen (ex-The Family) starten nieuw bureau Longstoryshort

Kuijpers reageert voor het eerst op zijn vertrek bij The Family.

'We kunnen de goede oude reclametijd echt niet terugdraaien', aldus Kuijpers.

Joris Kuijpers is samen met Vanessa Janssen het nieuwe reclamebureau Longstoryshort gestart. Er zijn een paar eerste klanten, waaronder G-Star, waarvoor recent het eerste werk van de hand van Longstoryshort uitkwam. Bij het in Amsterdam gevestigde bureau werken in totaal zes mensen.

Zowel Kuijpers als Janssen komen over van reclamebureau The Family. In juni werd bekend dat oprichter en creative director Kuijpers (52) bij het bureau vertrok vanwege een ‘verschil van inzicht’ met medeoprichters Linda de Graaff en Ed van Bennekom. Klanten mocht het duo logischerwijs niet 'meenemen', met uitzondering van G-Star. Kuijpers: 'Dat heb ik bij de oprichting van The Family vijf jaar geleden laten vastleggen. G-Star en ik zijn als een soort huwelijk, dat is met de jaren zo gegroeid.'

Janssen was als freelance producer werkzaam bij The Family. In een verder verleden werkten Kuijpers en Janssen jarenlang bij DDB Amsterdam.

Gevoelsmens

Longstoryshort is niet de reden van zijn vertrek bij The Family, licht Kuijpers toe. 'Het was echt, zoals in het persbericht stond, een verschil van inzicht tussen Linda, Ed en mij. We voerden al langer gesprekken over een mogelijk vertrek mijnerzijds. Laat ik zeggen dat ik behoefte had aan nieuwe energie; er leefde onvrede bij zowel hen als mij. Ik wilde harder groeien met het bureau en meer internationaal werk maken, dat begon me steeds meer in de weg te zitten. Overigens denk ik toch echt dat het aan mezelf ligt. Ik vind Ed en Linda namelijk prima mensen, zowel zakelijk als privé. Maar ik wilde niet te lang blijven hangen in die onvrede, daarvoor is het leven te kort. Ik wil dóór. Ik ben bovendien een gevoelsmens, ik gedij goed in een positieve sfeer. Dat miste ik het afgelopen jaar een beetje. Dit was voor ons alledrie de beste uitkomst.'

En die positieve sfeer hoopt Kuijpers te vinden in Longstoryshort. Middenin het toch vrij volle bureaulandschap onderscheidt het bureau zich naar eigen zeggen met 'het vertalen van moeilijke merkvraagstukken in sterke visuele boodschappen'. Kuijpers: 'We zijn in dit vak teveel tijd kwijt aan het nadenken en schrijven van strategieën. Woorden, woorden en nog meer woorden om de juiste boodschap te vinden. Soms is dat nodig, maar vaak wordt het onnodig moeilijk gemaakt.'

Hij vervolgt: 'Ons brein wordt heel makkelijk geraakt door beeld en is veel beter in het onthouden van beeld dan van woorden. In een ongeduldig en steeds meer visueel communicatielandschap vinden Vanessa en ik het wonderlijk dat beeld niet serieuzer wordt genomen en niet al eerder in de strategie terugkomt. Dat doen wij wel, met liefde zelfs.'

Nieuwe reclametijd

We kunnen de huidige tijd niet ontkennen, gaat Kuijpers verder. 'Hoewel ik het bij sommige bureaus om me heen zie gebeuren. Maar we kunnen de goede oude reclametijd echt niet terugdraaien. Feit is dat de consument reclame steeds vluchtiger consumeert en lezen en luisteren doen we eigenlijk nauwelijks meer. Een spotje van 15 seconden op YouTube vinden we al lang duren. Het vraagt om een andere aanpak. En anders, daar houden wij wel van.'

Het eerste werk voor G-Star van de hand van Longstoryshort is inmiddels uit en hieronder te bekijken. Met de andere klanten komt het bureau binnenkort naar buiten, maar Kuijpers kan vast bevestigen dat het gaat om 'internationale merken en daarnaast een klein Nederlands merk. Variërend van een fastmover tot een luxury brand. We vinden eigenlijk ieder merk leuk zolang er leuke mensen werken.'

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie