J. Walter Thompson fuseert met digitaal bureau Wunderman tot Wunderman Thompson

WPP brengt creativiteit en technologische en datakennis bijeen in nieuwe onderneming.

Sol, een van de merken waar J. Walter Thompson voor werkt
Heineken

WPP heeft besloten tot een fusie van 's werelds oudste reclamebureau J. Walter Thompson met het digitale netwerk Wunderman. Dat heeft het vandaag bekend gemaakt.

De fusieonderneming gaat verder onder de naam Wunderman Thompson, iets wat voor een belangrijk deel heeft te maken met de Britse markt. Daar is 'Thompson' de gangbare aanspreeknaam en niet JWT.  

Wunderman Thompson moet een creatief data - en technologiebureau worden. Er werken ongeveer 20.000 mensen op 200 locaties verspreid over 90 markten wereldwijd. WPP zal naar verwachting de komende dagen een nieuwe visuele identiteit voor het bedrijf introduceren.

Mel Edwards ceo

WPP-topman Mark Read wil met het nieuwe Wunderman Thompson klanten beter bedienen door ‘in één enkele organisatie bekroonde creativiteit samen te brengen met expertise in technologie, gegevens en commercie’.

Het nieuwe bureau wordt geleid door de topman van Wunderman Mel Edwards. Tamara Ingram, ceo van J. Walter Thompson, wordt voorzitter.

Voordelen fusie

Beiden menen dat de fusie een aantal voordelen heeft. Beide bureaus delen veel kernklanten, die nu eenvoudiger toegang hebben tot de expertise van beide agentschappen. Ook zal Wunderman Thompson profiteren van nauwe en langdurige partnerschappen met Adobe, Amazon, Google, IBM, Microsoft, Salesforce en SAP.

Bovendien biedt Wunderman Thompson ‘precies wat klanten willen’, aldus Mel Edwards, de nieuwe ceo: ‘Briljante creativiteit, expertise in data en geavanceerde technologische competenties.’

Welke consequenties de fusie lokaal heeft is ook nog niet bekend, zegt Ralph Wisbrun, de ceo van J. Walter Thompson Amsterdam. 'Zijn' reclamebureau werkt al geregeld samen met de Belgische vestiging van Wunderman, onder meer bij het Randstad-account. Wunderman heeft geen zelfstandige vestiging in Nederland.

Reacties:

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Tom Okker
Het lijkt logisch: the way to go. Maar... data en creativiteit houden nog steeds niet van elkaar. Creativiteit is zacht, data is hard. Drie keer raden wat het onderspit gaat delven...
Lees meer Lees minder
**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie