De sociale media zijn intact en de site van het ‘toonaangevend strategisch communicatieadviesbureau’ is er ook nog gewoon. Daarop ronkende zinnen als: ‘Reputatiemanagement in al zijn facetten is waar we in uitblinken’.
Maar voor de rest zit er nog maar heel weinig leven in MSL Nederland. De openingspagina van de site opent met een groot bericht van juli 2020, en er staan stukken op die duidelijk dateren uit de eerste golf van de coronapandemie.
Ook de Twitterpagina van het bureau is inmiddels een jaar volledig stilgevallen, en wie het telefoonnummer draait van MSL Nederland hoort drie piepen, een klik, waarna de verbinding wordt verbroken.
Wie het bureau leidt’? ‘Geen idee’
Een leiderschapsteam is er niet meer, hoewel voormalig MSL-strategy-director Alex de Vries, die er volgens zijn LinkedIn-pagina nu zo’n vier maanden weg is, desgevraagd vertelt dat MSL ‘bij zijn weten’ nog gewoon bestaat.
De Vries: ‘Maar ik ben nu zelfstandig ondernemer, en geen woordvoerder van MSL.’ Op de vraag wie het bureau nu leidt antwoord hij met: ‘Geen idee.' Vier maanden weg.
Op zijn advies bellen we met de Pubicis Groupe Nederland, het moederconcern van MSL, dat ons wel zou kunnen doorverbinden met het bureau. Helaas loopt dat spoor dood bij de telefoniste.
Uiteindelijk lukt het wel om de contactpersoon te pakken te krijgen die onder een persbericht staat bij een accountnieuwtje over het merk Fossil. De Publicis Groupe Nederland gaat daarvoor de pr doen in de Benelux.
Zij vertelt dat MSL Nederland langzaam verdwijnt en opgaat in de Publicis Groupe. Hoe dat dan precies gebeurt, kan ze niet zeggen, wel dat dit sinds het voorjaar al speelt. Ze vraagt intern of Adformatie teruggebeld kan worden voor meer informatie. We spreken haar aan het begin van de middag, maar horen die dag niets meer.
Stille aftocht
Het is een vervreemdende ervaring. Via de lijntjes die we naar bekende (oud-) MSL-medewerkers uitgooien krijgen we – als er al wordt gereageerd - de boodschap terug dat MSL nog altijd bestaat. Maar dat doet het de facto dus niet meer, of niet dat we kunnen waarnemen.
Het vervaagt langzaam, wordt uitgegumd van de Nederlandse markt en in de schoot van Publicis Groupe ondergebracht.
Het is de sterfhuisconstructie van een bureau dat 48 jaar geleden begon als Van Sluis Consultants en tot de top van de strategische communicatiebureaus hoorde, ooit met zo’n zestig adviseurs in dienst. Na de overname in 2002 werd al Publicis aan de naam toegevoegd, acht jaar later werd het omgevormd tot MSL Nederland.
Nu verdwijnt het geruisloos als zelfstandig bureau. Dat er goede redenen zijn het onder te brengen in de schoot van de Publicis Groupe, is ongetwijfeld het geval. Maar een communicatiearmoedig afscheid is het wel.