Frans de Vries van Only creative entrepreneurs bouwde in twee jaar tijd een netwerk van 12 bureaus op. Vandaag werd bekend dat ook Leene Communicatie en VormVijf zich hierbij hebben aangesloten.
De orkestbak van De Vries – zijn eigen metafoor - raakt daarmee behoorlijk gevuld, hoewel hij nog graag digitale en techbureaus zou toevoegen.
Wat wil Only met deze verzameling bereiken? Hoe zorgt het dat de bureaus zich ‘verbinden’ met elkaar? En hoe waarborg je dat ieder zijn eigen klankkleur behoudt. Frans de Vries samen met Steffart Buijs van Leene Communicatie en Vormvijf over complexe composities en de toon van hun muziek.
‘We zijn nu anderhalf, twee jaar bezig aan het bouwen van dit marketingorkest. Dat hebben wij in drie vakken verdeeld; één deel met design, technologie en strategie, waar bijvoorbeeld Branddoctors zit. Een ander deel met content en concepting, waar je Noise kan plaatsen, het bureau dat er sinds afgelopen zomer bij zit. Het derde deel betreft media, data en performance. Die vakken zijn geen dogmatische scheiding overigens, maar ieder bureau heeft wel zijn eigen soort van sweet spot. Dat maakt het ook mogelijk om elkaar aan te vullen.’
De Vries: ‘Ze hebben een heel sterke positie natuurlijk in het maatschappelijke veld en werken aan de uitdagingen van onze samenleving. Op het gebied van strategische content en design kunnen we een forse stap zetten.’
‘Op wat we de complexe sectoren noemen. Dus organisaties die sterk in transitie zijn, zoals overheid, banken, verzekeraars. Complexe problemen en puzzels, waar sommige andere bureaus wat minder in geïnteresseerd lijken te zijn, vinden wij eigenlijk allemaal interessant. En dat vormt de verbindende cultuur, die draait op vakmanschap. Vakmensen herkennen elkaar heel snel, die zien direct: hier kan ik mee schakelen. Dat is de kern, daar draait het allemaal om. Bovendien is klantenkring van onze bureaus is ook wel vergelijkbaar, wat maakt dat je elkaar ook sneller begrijpt.’
‘Dat vind ik lastig te zeggen, ik ken de andere organisaties niet van binnen en kan alleen voor onszelf spreken. Een aantal dingen zijn voor mij heel belangrijk. Dat is allereerst dat ik heel sterk geloof heb in autonomie van de teams. Daar zit de creativiteit en die kan je daar het beste waarborgen. Ik denk ook dat het goed is dat elk bureau voor een deel zijn eigen cultuur heeft. Aan de achterkant kan je natuurlijk wel heel goede samenwerkingen smeden met elkaar. Dat is waar wij als Only op gericht zijn. Om te faciliteren dat dat zo smouth mogelijk gaat.’
‘Wij stellen ons dienstbaar op. Als dat nuttig is of handig, dan kan dat natuurlijk, maar het is niet het uitgangspunt. Mensen uit de teams en klanten hebben vaak een persoonlijke band. De vertrouwensverbinding ligt daar. Die vinden wij heel belangrijk. En daar waar het heel ingewikkeld wordt, bijvoorbeeld als een opdrachtgever met vier of vijf verschillende teams zou willen samenwerken, dan kan je altijd zeggen: laat één van die partijen dan in de lead zijn. En desnoods, laat Only het doen, maar nogmaals, daar gaan we niet vanuit.’
‘Nee, eigenlijk niet. VormVijf heeft zich vorig jaar bij ons aangesloten en we waren niet zozeer op zoek naar een andere partij. Wat we wel heel erg merkten in de markt was dat opdrachtgevers steeds hogere eisen stelden en ook behoefte hadden aan bredere dienstverlening. Bij bijvoorbeeld de overheid werd ons vaker gevraagd of we naast het advieswerk, de content of woordvoering ook een campagne konden maken. Nou kunnen we daar tot op zekere hoogte best in meekomen, maar we hebben hier geen creatieve teams werken. Op een gegeven moment drong de vraag zich op: moeten we zelf geen creatief team gaan aannemen? En hoe doen we dat?’
‘Los nog van de vraag of we dat überhaupt wel zouden kunnen vinden - wie wil er nou als creatief team bij Leene Communicatie of VormVijf aan de slag? – kwam via een gezamenlijke kennis het contact met Frans de Vries tot stand. Wat hij met Only doet, bleek al snel heel interessant. Het biedt ons de kans om vragen van opdrachtgevers beter beantwoorden en voldoen aan al de toenemende eisen op het gebied van AVG of informatiebeveiliging die aan bureaus worden gesteld. Dat zijn de onderwerpen waar je als ondernemer en het liefst niet mee bezig bent. Je wilt je liever focussen op de kwaliteit van het werk. De samenwerking met andere bureaus gaat ons daarbij helpen.’
‘Ja, een bureau als Noise heeft een ongelooflijk fit met ons werk. We werken beide voor de Rijksoverheid, zitten in dezelfde aanbestedingsmantels zelfs. Dus dat past naadloos. Maar ook op andere gebieden zie ik kansen. Deze week kregen we van een grote uitzendorganisatie een vraag over positionering. Daarvoor kunnen we fantastisch Branddoctors inschakelen, dat daar echt heel erg veel verstand van heeft.’
‘Met die gedachte hebben we wel gespeeld en we waren ook met allerlei partijen in gesprek om te kijken hoe zoiets konden creëren. We hadden ook veel goede ervaring opgedaan met Publiquest, de samenwerking van Leene, VormVijf en Maatschap voor Communicatie waarin we bij complexe maatschappelijke opgaven samenwerken als één bureau. Dat was erg succesvol. Maar de manier waarop Only zijn brede netwerk al heeft staan, dat is wel echt wel drie stappen verder dan waar wij zouden kunnen komen.’