Designbureau G2K bestaat 20 jaar en breidt de activiteiten in Amsterdam uit. G2K — voluit G2K Creative Agency — is een van de langstbestaande landelijk actieve designbureaus. Het bureau heeft de afgelopen decennia vanuit studio’s in Groningen en Amsterdam zichtbaar bijgedragen aan het merkenlandschap van ons land.
Werk
Het werk van G2K was en is op veel plekken te zien. Het bureau ontwikkelde (re)branding en huisstijltrajecten voor onder meer Martinair, Maven Publishing, Johan Cruijff, Care Autoschade en Houthavens Amsterdam. Ook in de Noordelijke thuisregio is het sterk zichtbaar. Het creëerde bijvoorbeeld de identities voor Gasunie, Groningen Airport Eelde, Rijksuniversiteit Groningen, Stenden Hogeschool, Visit Wadden en recentelijk de nieuwe identity voor het nieuwe, 11 verdiepingen tellende cultuurpaleis Forum Groningen.
Naast huisstijlen is het ontwerpwerk van G2K op veel andere plekken zichtbaar geworden. Van CD-hoezen voor popband Krezip en honderden boekomslagen voor Noordhoff Uitgevers tot en met communicatie en campagnes voor onder meer D66 (landelijk en in Amsterdam), BMW-Mini, Van Gogh Museum, Brunel, ING, Week tegen Kindermishandeling en Artsen zonder Grenzen.
Zichtbaar kenmerk in het werk van G2K is de helderheid in vorm en inhoud. In een recent interview in Marketing Tribune zei het bureau het volgende: “We streven in ons werk naar heldere concepten en solid design. Vanuit de visie dat helderheid noodzaak is om effectieve communicatie te maken en solid design waarde toevoegt aan een merk.” In dezelfde uitgave voegde Peter van Leeuwen daaraan toe: ‘De hang naar craftmanship is herkenbaar in veel werk wat ze maken.’
G2K ontving de afgelopen decennia meerdere (inter)nationale nominaties en designprijzen waaronder European Design Awards, Red Dot Awards en onderscheidingen bij de Nederlandse Huisstijlprijs, de Best Verzorgde Jaarverslagen en Best Verzorgde Boeken
Inzichten
In de afgelopen 20 jaar heeft G2K het ontwerp- en communicatievak sterk zien veranderen. De oriëntatie is voor een belangrijk deel logischerwijs verschoven naar digital en er is een veel sterkere en logische overlap tussen de disciplines design, marketing en communicatie. “Alles is branding. Elk contactmoment tussen merk en publiek doet ertoe en draagt bij aan de sterkte van identiteit en imago. Vanuit brand design en alignment heeft ons werk betrekking op veel meer van die contactmomenten dan in het verleden. Dat vergt dat je als bureau meegroeit wat betreft de vaardigheden die je in huis hebt, jezelf continu opnieuw uitvindt. Daar zijn we altijd scherp op geweest.
Van grafisch ontwerpbureau is G2K uitgegroeid tot merkbreed design en communicatiebureau. “Nu kloppen opdrachtgevers aan voor alle soorten vragen rondom merkidentiteit en communicatie. Strategie, naamgeving en identity design aan de voorkant. Tot en met campagnes en contentcreatie aan de achterkant. Digitaler en multi-medialer. Wat in die 20 jaar gelijk is gebleven is de kracht van vorm en oorspronkelijke ideeën. Daar was, is en blijft behoefte aan.”
Van deze en andere inzichten die het bureau heeft opgedaan is een speciale website gemaakt: 20years.g2k.nl. De 20 inzichten op deze site zijn niet alleen interessant voor vakgenoten en opdrachtgevers, maar zijn eigenlijk voor iedereen ter lering en vermaak.
Toekomst
20 jaar is een mijlpaal maar de blik ligt vooruit. G2K is inmiddels aan het uitbreiden in Amsterdam. Vanuit een nieuwe studio, met een groeiend team en nieuwe opdrachtgevers, waaronder internationale in Australië en het VK.
“Goed werk maken, dat blijft een drijfveer. Heldere concepten, solid design, less is more. En met ons werk en onze opdrachtgevers bijdragen aan oplossingen voor de grote thema’s, vragen en uitdagingen van deze tijd. Dat motiveert extra. Verandering is goed, hebben we in 20 jaar ervaren.”
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!