Dutch Digital Design-route leidt langs 'the big five'

Net als vorig jaar is er een speciale Dutch Digital Design-route tijdens Adnight. Ditmaal langs vijf (internationaal opererende) 'klappers'.

Medeoprichter Adnight en in het dagelijks leven, interim managing director / MT-lid bij Blauw Gras, Claire Daemen, windt er geen doekjes om: ‘De digitale bureaus en netwerken die geïntegreerde diensten aanbieden – verenigd in Dutch Digital Design – zijn belangrijk en niet meer weg te denken uit het huidige en vooral toekomstige bureaulandschap. Dit laat zien dat de moderne wereld om een nieuwe aanpak vraagt, met ‘digitale creativiteit’ in de breedste zin van het woord. Uiteindelijk willen we allemaal de consument bereiken en de digitale groei van consumenten versnelt alleen maar. De klantervaring, op welk kanaal dan ook, moet feilloos zijn. Ik geloof dat je met een goede digitale strategie aan alle knoppen kunt draaien om de ultieme klantbeleving te bezorgen.’

NA: Welk bureau zou jij nu graag onder de aandacht willen brengen? En wat vind je de spannendste ontwikkeling binnen het digitale domein?
CD:

‘Ace is dit jaar een nieuwe toevoeging in de Houthavens aan het programma van Adnight. Een mooi moment om dit netwerk te leren kennen en het nieuwe, verbouwde Club Ace van binnen te bezichtigen. Hun programmering brengt tech en cultuur samen in een bijzondere mix van 90's-esthetiek en moderne tech (Michael Kouwenhoven, creative director bij Born05, onderdeel van Ace, postte op LinkedIn: ‘Adnight kwam vorig jaar nét te vroeg vanwege de verbouwing van Ace maar dit jaar is het plan om de tent weer volledig af te breken (onder heerlijke nineties hits) Kom je ook?’).

Daarnaast heb ik een stiekeme voorliefde voor Code d’Azur. Code heeft zich op een bewonderenswaardige manier weten te ontwikkelen van lokaal productiehuis tot internationaal creatief bureau. Daarnaast hebben ze tot nu toe ieder jaar meegedaan met Adnight en hebben ze altijd een stevig inhoudelijk programma op het snijvlak van creativiteit en technologie, gemixt met fun. 

Maar de hele Dutch Digital Design-route, met daarnaast Dept, Dentsu Creative en Media.Monks, kent eigenlijk alleen maar ‘klappers’. Het zijn allemaal bureaus die op hun eigen manier koploper zijn op het gebied van creativiteit en technologie. Het is mooi om te zien hoe we als klein land accelereren in digital en met vereende kracht de wereld veroveren. Tijdens Adnight kun je gaan zien hoe indrukwekkend het werk van dit selecte clubje echt is. Met de huidige ontwikkelingen op het gebied van AI is het dit jaar bovendien een route die je móét lopen als je bij wilt blijven in je vak. 

Hoe zou de ideale Adnight-route eruitzien volgens AI, denk je?

‘Interessante vraag. Ik heb het gevraagd aan ChatGPT dat helaas niet helemaal kon onderscheiden welke bureaus er dit jaar meedoen versus eerdere jaren, dus ik kreeg vooral een lijst van de meest populaire bureaus door de jaren heen. Wel wist ChatGPT een afsluitend advies te geven, namelijk: bereid je route goed voor om zo het meeste uit je avond te halen. Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten.’

Dutch digital design route
Dutch digital design route

De Dutch Digital Design-route (op alfabetische volgorde)

CLUB ACE

Bureaugroep Ace bestaat uit twaalf gespecialiseerde bureaus, waaronder Herc, Glasnost en Amaru,  ‘with 320+ makers, shapers and mavericks. Savvy and young at heart’. Hun werkwijze: ‘Based on your brief we design integrated bespoke teams – at the intersection of creativity, culture, and technology – that are made for collaboration.’

Adnight-programma: 90s Iconology 
‘Channel your inner Missy Elliott and join us at Club Ace for some hyper-futuristic 90's vibes.
Mo’ technology Mo’ visuals. When it comes to CGI, AI, and hyper-futuristic art direction, we have a rich history to draw from and an exciting future ahead of us. Immerse yourself in our world of tech & culture (while getting down on some serious 90's bangers).’

Adres: Danzigerkade 15-C

CODE D’AZUR

Global digital brand en experience agency Code d’Azur vormt met Triple en Wonderland inmiddels een bureaugroep, telt 520 medewerkers verspreid over Amsterdam, Austin, Barcelona, Dubai en Singapore en heeft klanten als Polestar, Under Armour, citizenM, and Philips.

Adnight-programma: Welcome to our Playground
‘Curious about creative content? Keen to know how we shape playful digital experiences? Want to find out what lies at the root of an unforgettable brand identity? Our Adnight Talks give a tantalizing taste of how the magic is made. For one night only we're opening the doors to our playground, so come on in and see how we play the game.’

Met onder andere, Renzo Oemwarsingh van Team Gullit: Fifa-Esports World Champions en Oygar Erdal: GenAI Playtime: Exploring Stable Diffusion

Adres: Oostelijke Handelskade 751

DENTSU CREATIVE

Dentsu Creative Amsterdam, dat voortgekomen is uit een van de eerste succesvolle digitale bureaus in Nederland, Achtung!, bestaat uit ‘A family of about hundred entrepreneurial doers and zeitgeist-hunting magic makers from many lands and areas of the latest creative expertise’, en maakt onderdeel uit van het Japanse bureaunetwerk Dentsu, waarvan de creatieve tak 9.000 werknemers telt in 71 steden en 46 markten.

Adnight-programma: Imagenland
‘Attention all you brilliant minds of the creative universe! This year Adnight at Dentsu Creative is a playground where creativity meets human technology. Bring your creative brilliance and get your work roasted by AI clients, predict your advertising destiny in our Future Booth and dance this Adnight away at our Generave.
Our very own inhouse DJs spin tracks that’ll make your creative souls groove. But that’s not all! We’ll also showcase astonishing visuals generated by the very AI that’s shaping the future of advertising. Toast to a night filled with inspiration, innovation, and imagination: /imagine the best Adnight so far!’

Adres: Moermanskkade 85

DEPT

Full-service digital agency Dept telt 4.000+ digitale specialisten op 30+ locaties op vijf continenten. ‘Dept is pioneering tech/marketing to help brands stay ahead and delivers pioneering work on a global scale with a boutique culture.’

Adnight-programma: Work in Progress 
'Step behind the curtain and witness the symphony of creativity that often remains hidden in the shadows. ‘We’re no strangers to the spotlight, but let’s face it: the real magic happens in the candid chaos of Dropbox folders, the dance of discarded drafts in the bins, and even the wild experiments residing in the graveyard of keynote decks. This year, we’re throwing open the vaults, breaking down the walls, and bringing you a night of revelation – an evening where Work In Progress takes centre stage!’

Adres: Generaal Vetterstraat 66

MEDIA.MONKS

Media.Monks is S4Capitals puur digitaal opererende tak met een team van 8.550 digital natives (lees: Monks) wereldwijd. ‘By combining media, data, social, platforms, studio, experience, brand, and technology services, we realize our goal to shift industries forward and unlock ambitious outcomes for our clients and our people every single day.’

Adnight-programma: AI, Therefore I aM.M 
‘Prepare to prompt the night away October 13th! This Adnight, Media.Monks invites you to see the beauty insymbiosis as we showcase the very real applications—and implications—of AI-infused advertising. Expect casualchats, inspiring talks and exciting installations wrapped up in one big party. For one night only, our office will be yourAI wonderland.’

Adres: Danzigerbocht 41C

Routetip!

Ace, Dentsu Creative en Media.Monks bevinden zich alle drie in de Houthavens, Dept in Zuid, op bedrijventerrein de Schinkel, en Code d’Azur in het Oostelijk Havengebied.
Dus of begin bij Dept, ga daarna naar de Houthavens en eindig bij Code d’Azur voordat je 4,6 kilometer naar Paradiso fietst. Of begin bij Code, ga daarna naar de Houthavens en eindig bij Dept voordat je 3,9 kilometer naar Paradiso fietst.

Vind hier meer info over de Dutch Digital Design Route

Talentprogramma Way In en afterparty

Adnight bestaat dit jaar uit ‘slechts’ veertig bureaus. Daemen: ‘Vorig jaar was er ontzettend veel animo na de corona-jaren en was het ons 5-jarige jubileum. Toen hebben we de rem gezet op het aantal deelnemende bureaus. Dit jaar zijn we teruggegaan naar ons oorspronkelijke streefgetal. We geloven erin dat dit zorgt voor meer bezoekers bij de deelnemende bureaus omdat er minder spreiding is. Ons bezoekersaantal groeit tot nu toe ieder jaar. Bij de selectie kijken we naar onze vaste partners en zoeken we naar nieuwe parels, afhankelijk van wat de markt doet.’

Ook dit jaar is er weer een talentprogramma, Way In, met als doel de drempel naar de creatieve industrie te verlagen. Het programma wordt door de doelgroep zelf samengesteld tijdens een serie brainstormsessies in samenwerking met talent development agency Phatcamp. Way In wordt gesteund door VIA. Talent wordt aangehaakt door JongeHonden, Raw en PlusPlusOne, en begint overdag om 15 uur in Paradiso.

Adnight vindt plaats op vrijdag 13 oktober in Amsterdam. De programma’s bij de bureaus zijn van 18 tot 23 uur, en de afterparty in Paradiso van 23 tot 4 uur.
Ga voor tickets naar Adnight.nl.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie