Amsterdams bureau Blauw Gras speelt al jaren in de Champions League van social content-creatie. Met meerdere elftallen en altijd druk bezig nieuwe creatieve spelers aan te trekken om nog een team aan de competitie toe te voegen. Het vorige stadion is de club ontgroeid. De trainingsfaciliteiten werden te klein. Awarehouse, zoals het indrukwekkende gebouw is genoemd aan de Danzigerkade is de nieuwe, social tempel van het bureau dat gerund wordt met de drive, snelheid en ideologie van een professionele voetbalclub.
Preses van de club
Oprichters Erik Wiese en Erjon Tuenter hebben beiden een achtergrond in profvoetbal. De naam van het bureau en het dogma waarmee ze de club runnen zijn daarom zowel logisch als uniek te noemen. Het gedachtegoed is bewezen succesvol. De in ontvangst genomen prij- zen en het nieuwe kantoor zijn daar het glazen, stalen en stenen voorbeeld van. Wiese en Tuenter zijn, ook nadat Born05 Group het bureau eerder dit jaar inlijfde, nog steeds samen preses van de club waar een spelerstunnel gasten en spelers bij binnenkomst naar het speelveld leidt. Het stadion is open, ruimtelijk en het voelt vrij.
Spelerstunnel
Aan het einde van de verlichte spelerstunnel zijn er twee houten tribunes om tactiek te bespreken, presentaties te geven of kennissessies te houden. Natuurlijk is er een spelershome voor gezamenlijk lunch met een buffetbar. Vanwege de corona- richtlijnen wordt dit nu op een andere manier verzorgd. De gehele vloer is groot genoeg voor de bijna vijftig professionals om voldoende afstand van elkaar te houden, zoals de regels het tegenwoordig voorschrijven. Er is genoeg ruimte voor nog zeker dertig spelers.
De vaste bureaus worden afgewisseld met flexwerkplekken en loungebanken die zijn omgeven met planten. Het zeer lichte pand geeft de toeschouwer aan een zijde een uitzicht over het IJ tot aan Kraanspoor en de bedrijvigheid in Noord-Amsterdam. Ergens in het midden van de werkplek is een presentatieruimte verborgen met de afmetingen van een voetbaldoel. Alsof je je tijdens een meeting in het penaltygebied begeeft om te scoren. Verder is er een bioscoopzaal voor ‘video analyses’, pitches en het uitwisselen van kennisupdates.
Skybox
Eenmaal in de skybox - bestemd voor businessmeetings - leggen de oprichters uit dat het bedrijf groeit, dat nieuwe nog niet nader te noemen accounts gewonnen zijn en dat de ambitie nog steeds eindeloos is. Daarom zoekt het bureau constant die gedreven spelers.
Ademt creativiteit
Het als voetbalstadion ingerichte kantoor ademt creativiteit met een gezonde serieuze spanning en concentratie, zoals voor een wedstrijd. Behalve bij de jeu-de-boulesbaan, daar wordt creatief gebrainstormd. Gelachen. De dagelijkse gang van zaken, want zo zegt Wiese: ‘Wanneer je je tijdens het creatieve proces bezighoudt met een activiteit die een lage mentale capaciteit vraagt, worden andere delen van de hersenen gestimuleerd. Dat leidt tot het leggen van andere verbanden en tot betere creatieve inzichten.’
Cup met de grote oren
De bar of kantine is nog under construction, maar wordt duidelijk gemaakt om kampioen- schappen te vieren. De discobal hangt er al. Dit is het stadion van Blauw Gras waar de spelers aan de aftrap staan om de cup met de grote oren te winnen.
Dit artikel is terug te vinden in de oktobereditie van het vakmagazine Adformatie.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!