Nils Adriaans interviewde David Droga en stelde daarnaast een top 10 van het beste werk van zijn bureau samen.
1. Still Free voor Eckō Unltd uit 2006 was een viral voordat de term viral in zwang raakte; in de fake film wordt er ‘Still Free’ op Airforce One getagd, waarna een mediacircus uitbarstte. Het moest het ‘vrijgevochten’ DNA van het kledingmerk benadrukken.
2. The Last Da Vinci voor Christie’s, waarmee Droga zijn Lion of St. Mark’s openingspresentatie in Cannes in 2018 afsloot (“Droga ended that good advertising takes birth in experiences and moments that people go through.”)
3. Adweek’s David Griner omschreef het als volgt: ‘“Rule Yourself”, to me, is the perfect ad. It’s haunting and dream-like while still feeling very grounded in humanity. There was a lot of doubt about Phelps going into the 2016 Olympics, and that combined with “The Last Goodbye” from The Kills… it still gives me goosebumps.’
4. In 2008 hielp Droga5 Obama de verkiezingen in swing state Florida te winnen, door oudere Joodse stemmers op hilarische wijze – o.a. met spotjes van de Joodse comédienne Sarah Silverman – ervan te overtuigen dat Obama geen moslim was, maar een progressieve verbinder.
5. Om de mogelijkheden van Bing, Microsoft’s antwoord op Google, in één klap duidelijk te maken, creëerde Droga5 in 2009 een spel met Jay Z, wiens autobiografie nét op dat moment uitkwam. Reden genoeg voor miljoenen mensen om Bing uit te proberen.
6. The Truth is Worth It-campagne voor The New York Times won dit jaar de Grand Prix in de categorieën Film en Film Craft tijdens Cannes Lions.
7. Het Tap Project voor Unicef was nog zo’n baanbrekend, simpel idee, in de categorie hoe sla je twee vliegen in één klap: “On World Water Day in 2007, Droga5 and Unicef branded tap water in every New York City restaurant, sold it for a dollar, while raising awareness for the global need for clean drinking water.”
8. Behalve dat Droga5 voor Puma in 2011 After Hours Athletes maakte, lanceerde het in 2010 deze Valentijns-commercial in de aanloop naar het WK Voetbal in Zuid-Afrika (“and provided diehard fans a virtual love letter to explain to their wives and girlfriends why they couldn’t be better Valentines that year”).
9. De campagne Day One voor verzekeraar Prudential in 2011 verzamelde echte ervaringen van de 10.000 babyboomers die dagelijks met pensioen gaan in Amerika, om een ‘gezond pensioen’ op de agenda van de generaties na hen te krijgen.
10. Behalve dat Adweek Droga5 in 2014 (en 2012 en 2016) uitriep tot bureau van het jaar, maakte het dat jaar niet toevallig ook de campagne van het jaar: “If We Made It” voor Newcastle Brown Ale, waarmee het de reclamegekte rond de Superbowl hackte – zonder zelf mee te (mogen) doen.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!