'We gaan weer Koffiedik Kijken. Op donderdag 10 januari laten topsprekers hun licht schijnen op uiteenlopende vragen over marketing, media, communicatie en reclame. Dit jaar gebeurt dat onder de noemer ‘Unbullshitting 2019’, waarin de loze beloften en valse verkooppraatjes van merken worden doorgeprikt. In de aanloop naar Koffiedik Kijken blikken we terug en kijken vooruit. In deze aflevering met Cornelie Weller, ceo van Publicis Groupe.
‘Transformation hurts. In 2018 waren we sterk gefocust het integreren van onze teams, oplossingen en mensen. De wereld van marketing en business samen brengen met data (en dus de consument ervaring) is de kern van alles wat we doen. Om de culturen en koersen van veertien bureaus te versmelten naar 1 nieuwe, is een intensief proces gebleken.'
'Bovendien willen we dat ons talent over ‘eigen’ klanten en expertises heen kijkt. Zodat alle KPI’s gestroomlijnd en, waar nodig, multidisciplinair zijn. In de kern gaat het over het transformeren van naar een nieuw businessmodel.Tijdens de verbouwing gaat de verkoop gewoon door, en dat maakte 2018 een zeer intensief jaar. Ik had in 2018 graag meer aandacht besteed aan het verder uitbouwen van cultuur. Dat staat dan ook in 2019 weer hoog op de agenda.'
'Hoogtepunten zijn mooie case studies, nieuwe klanten en hoe mensen zich ontwikkelen door nieuwe kansen. Soms zijn die gestuurd, soms onstaan ze spontaan, waarbij de laatste stiekem de mooiste zijn. We ontwikkelen een nieuw soort talent, maar daarover donderdag meer.'
‘Toch de behoefte om te integreren, ook bij projecten. In pitches kom ik steeds meer combinaties van bureaus tegen. Als het dan echt om een gelijkwaardig samenwerking van partijen gaat – dus dat niemand de lead probeert te pakken ten koste van het geheel - dan gebeuren de mooiste dingen. In zijn algemeenheid is deze ontwikkeling goed voor ons vak.’.
‘Als men verstandig is wel. Bureaus moeten gaan denken vanuit de vraag ivan de consument, in plaats van zich te laten leiden door interne structuren en historie. Ik zit gelukkig bij een wereldwijde groep die ruim twee jaar geleden al scherp zag dat de toekomst is aan een organisatiestructuur waarin bureaus zijn georganiseerd naar behoeften van klanten.'
'Tijd. Of is dat flauw? So little time, so much to do! Daarnaast zie ik schaarste ontstaan aan talenten die die op de mix van onze solutions kunnen aanhaken. Die complexe klantvraagstukken echt begrijpen, commercieel scherp zijn en om kunnen gaan met veel vrijheid en beschikken over een flinke dosis zelfreflectie. Wie aan dit profiel voldoet, mag zich melden.'
'Het Utopia experiment heb ik inmiddels wel zo’n beetje gezien.'
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!