Branchevereniging Via adviseerde aangesloten bureaus eerder deze week hun uurtarief te indexeren voor 2023. 'Gezien de huidige inflatie is het advies een gemiddelde stijging van 10 tot 15 procent door te voeren.' BvA, die de adverteerders vertegenwoordigt, is kritisch over het advies en noemt het voorstel in een reactie 'buitenproportioneel'.
Een sterke verhoging van de bureautarieven is volgens de organisatie onwenselijk en confronteert adverteerders met nog een extra uitdaging. 'Zeker omdat het juist in deze tijden belangrijk is dat merken blijven communiceren met hun klanten om ook op langere termijn sterker uit de strijd te komen. En hierbij is goed en kwalitatief creatief werk natuurlijk essentieel.
In een reactie schrijft directeur Henriette van Swinderen: 'Vooropgesteld dat het overeenkomen van tarieven een zaak voor ieder bureau en adverteerder afzonderlijk is: het zijn voor alle bedrijven uitdagende tijden. Bij onze leden leidt de inflatie tot enorme kostenstijgingen. Niet alleen van huisvesting en personeel. Maar ook van kosten voor bijvoorbeeld grond- en hulpstoffen, productie en transport. De druk om deze omstandigheden het hoofd te bieden door onder andere kosten te besparen is enorm.
'We hopen daarom dat bureaus hun klanten bijstaan in deze uitdagingen en hun verhogingen écht beperkt houden tot de daadwerkelijke kostenstijgingen in hun bedrijfsvoering. Een stijging van 15 procent is daarbij buitenproportioneel gezien de inflatiecijfers van de verschillende kostendrijvers. Daarnaast vragen we onze partners bij de bureaus óók om mee te denken met adverteerders. Samen onderzoeken hoe door efficiënter en slimmer met beschikbare budgetten om te gaan tóch de beoogde resultaten bereikt kunnen worden.'
De communicatiewereld is de enige ter wereld die zo transparant is, dat men precies vertelt wat iets KOST OM HET TE MAKEN. En waar de klant dat mede is gaan bepalen. Dat lukt me bij mijn accountant echt niet!
Het zou moeten gaan over de WAARDE die het eindproduct of de service vertegenwoordigt.
We betalen ongeveer een euro voor een Snickers. Weet iemand wat het kost om dat te maken? Nee, want dat vertelt de producent niet. De klant vindt die euro passen bij de waarde die hij eraan hecht. Over de maakkosten wordt geen enkele vraag gesteld......