PR-bureaus Glasnost en Fitzgerald treden met directe ingang toe tot Born05 Group. Deze neemt de aandelen van de eigenaren van de pr-bureaus over, die zich inkopen in de groep. Met de twee bureaus erbij telt deze zo’n 160 medewerkers en heeft het twee ‘creatieve hubs’, een in Utrecht en een in Amsterdam.
Het is de tweede overname van Born05 Group dit jaar, dat eind april al Blauw Gras met een soortgelijke constructie aan zich bond. Het uiteindelijke doel is volgens Rogier IJzermans, ceo Born05 Group, merken ‘een volledig geïntegreerde dienstverlening te bieden’.
'Zakelijke en persoonlijke match'
IJzermans noemt pr enorm belangrijk voor het bouwen van sterke merken en nodig om over de gehele linie van waarde te kunnen zijn. ‘Wij zien pr niet als een laatste stap in het proces, maar juist als een integraal onderdeel van alles wat we doen. Er zijn alleen niet zoveel pr-bureaus die hierop zijn ingericht.’
Glasnost en Fitzgerald zijn dat volgens IJzermans wel, hij zegt onder de indruk te zijn van het bedrijf en de reputatie die Glasnost-oprichter Wouter Glaser en zijn team heeft opgebouwd. IJzermans: ‘We zijn op alle fronten een match, zowel zakelijk als persoonlijk’.
Wouter Glaser richtte Glasnost in 2013 op en kwam vorig jaar met het bureau Fitzgerald, opgericht vanwege de zogenoemde conflicting accounts. ‘Onze droom is altijd geweest om binnen15 jaar internationaal actief te zijn voor topmerken op het gebied van pr en communicatie’, zegt Glaser.
Het aansluiten bij een 'groep van soortgenoten' is daarin een belangrijke stap. ‘De culturele en strategische klik was hierbij cruciaal voor ons. In Born05 Group hebben we een club gevonden die de unieke, open cultuur van Glasnost en Fitzgerald volledig omarmt.’
Rollercoaster
Glasnost versterkt naast Blauw Gras de Amsterdamse hub en Fitzgerald zal intrekken bij de hub in Utrecht. De pr-bureaus gaan meebouwen aan de verdere groei van de groep, zegt Glaser. ‘Dit prikkelt niet alleen onze geesten als ondernemers, maar ook die van al onze mensen. De afgelopen tijd was een rollercoaster, maar het echte avontuur begint nu pas echt.’
Het gezamenlijk ondernemen wordt door zowel IJzermans als Glaser benadrukt. Het is de reden de aandeelhouders van Glasnost en Fitzgerald niet alleen hun aandelen verkopen, maar zich terug inkopen in de Born 05 Group. IJzermans: ‘Een buy-in is gebaseerd op samen willen doorgroeien.’
Uitbreidingsplannen
Born05 Group verwacht de komende jaren verder uit te breiden op het gebied van branding, advertising, technology, media, data en performance. Het bestaat nu uit de bureaus Born05, Newborn, Airborne, Blauw Gras, Glasnost en Fitzgerald.
Tot het klantenportfolio behoren onder meer KLM, Nederlandse Loterij, Samsung, bol.com, Unilever, KPN, Greenchoice, ASN Bank, Adyen, Google, Rituals en McDonald’s.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!