Premium

Birgit Zuurveld laat bureauwereld achter zich: 'Ik ben liever op één merk gefocust'

Zuurveld gooit het na een kort avontuur als strategy director en MT-lid van Hammerfest over een andere boeg.

Zuurveld: 'Bureaus initiëren te weinig verandering'

Een opvallende move in bureauland. Het huwelijk tussen strategy director Birgit Zuurveld en Hammerfest heeft niet langer dan tien maanden standgehouden. Dit voorjaar besloot Zuurveld het social bureau te verlaten en zich op het freelancen te storten. Nu laat ze weten zich in te willen zetten voor een ‘do good’-merk.

Zuurveld werd vorig jaar zomer aangesteld bij Hammerfest, waar ze tevens MT-lid was. Ze kwam van social bureau Dorst & Lesser, waar ze in zeven jaar tijd was opgeklommen van community manager naar strategy director tot uiteindelijk managing director in de laatste twee jaar.

Routines doorbreken

Waarom is het dienstverband bij Hammerfest zo kort overeind gebleven? Zuurveld: 'Na mijn tijd bij Dorst & Lesser wilde ik mezelf weer uitdagen door routines te doorbreken en erachter te komen wat ik echt leuk vind. Bij Hammerfest dacht ik dat te vinden; een prachtig bureau met een nog mooiere missie (maatschappelijke impact, red.), maar ik merkte al gauw dat ik niet op mijn plek zat.'

Dat ligt niet aan Hammerfest, benadrukt ze. ‘In mijn carrière heb ik mezelf altijd uitgedaagd om verschillende functies op te pakken, maar door een overstap te maken naar een vergelijkbaar bureau in een functie die ik al eerder had bekleed, vond ik niet de uitdaging die ik zocht. En inderdaad, dat is achteraf makkelijk praten.'

Te kleine stapjes

Wat gaat Zuurveld nu doen? 'Ik maak me veel zorgen over de wereld, en dan met name het moment waarop wij ons eigen leven op aarde onmogelijk maken. Daarom wil ik mijn ervaring inzetten voor een do good-merk dat hier ook actie op onderneemt, liefst binnen een start- of scale-up. Bovendien lijkt het me fijn om langere tijd op één merk gefocust te zijn.'

De bureauwereld neemt niet genoeg actie op dit punt? ‘Niet genoeg, eerlijk gezegd. Er worden slechts kleine stapjes gezet. Mijn ervaring is dat de verandering niet bij bureaus wordt geïnitieerd, maar bij merken.’

Carlijn van Wulftten-Palthe, die toevallig genoeg met Zuurveld bij Dorst & Lesser heeft samengewerkt, neemt het stokje als strategy director bij Hammerfest van haar over. Haar MT-functie is nog niet opgevolgd. Voorlopig is Zuurveld nog actief als freelance strategy director.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie