De van origine Duitse bouwmarktketen Bauhaus heeft in korte tijd drie nieuwe bureaus aangesteld: N=5 voor merkcommunicatie, De Reclamefabriek voor 'actiematige communicatie' (folders, POS-materiaal) en Somention voor de social media-uitingen.
Het familiebedrijf Bauhaus is sinds 2015 in Nederland actief. De keten heeft hier vier vestigingen, volgend jaar moeten dat er zes zijn. Bauhaus heeft wereldwijd zo'n 250 vestigingen in negentien landen, waarvan de helft in Duitsland.
Markus Pieters, ceo Bauhaus Nederland: 'We willen de komende jaren hard groeien in Nederland en daarom is het essentieel dat we het merk scherp positioneren en bouwen aan verdere merkherkenning bij de Nederlandse consument.'
Bauhaus was vooralsnog nauwelijks zichtbaar in het Nederlandse marketinglandschap, maar het mag duidelijk zijn dat de aanstelling van de genoemde bureaus hierin verandering moet brengen. Zij moeten wel zien op te boksen tegen aanzienlijk grotere bouwmarktketens als Praxis en Hornbach.
Twee persberichten
Opvallend genoeg ontving de redactie van Adformatie binnen een week tijd de volgende persberichten: 'Bauhaus kiest N=5' en 'Bauhaus kiest De Reclamefabriek'. De samenwerking met Somention werd een maand eerder bekendgemaakt.
Van hard feelings is overigens geen sprake. De Reclamefabriek, dat al enkele maanden voor Bauhaus actief is, bedacht zich na het persbericht van N=5 slechts dat het ook van zich moest laten horen. De bureaus benadrukken dan ook dat er vooral wordt samengewerkt. Bovendien trekken N=5 en Somention al langere tijd samen op voor het merk Stedin.
Woensdag vond er een gezamenlijke sessie tussen de drie bureaus en Ruben Korten (marketingmanager Bauhaus Nederland) plaats waarin de plannen zijn besproken. N=5 vult desgevraagd aan dat televisie ook onderdeel wordt van de marketingmix. Wanneer het eerste werk zichtbaar wordt, is niet bekend.