UPDATE: Dit artikel is geschreven in augustus 2016. Lees daarom ook het recent geschreven Hoe merken de mogelijkheden van Instagram Stories kunnen inzetten.
---
Uit het niets kwam Instagram, onderdeel van Facebook, op de proppen met Instagram Stories als antwoord op het succes van Snapchat! Eén van de belangrijkste ontwikkelingen van het platform. Misschien nog wel groter dan de aankondiging van het algoritme en de restyling.
The story behind
Facebook is zoals we weten al sinds jaar en dag een succesvol social-mediaplatform voor gebruikers & merken. Wanneer blijkt dat één app erg succesvol is of goed zou kunnen aansluiten bij Facebook, koopt eigenaar Zuckerberg deze prompt op. Zo werden o.a. Oculus (VR), Instagram & MSQRD eerder aangekocht.
Een bod van drie miljard dollar werd echter geweigerd door Evan Spiegel, oprichter van Snapchat. Zuckerberg heeft wellicht nooit volledig kunnen verteren dat deze aankoop niet verwezenlijkt werd. Diverse keren zette hij de aanval in op Snapchat, omdat deze app steeds populairder wordt bij de jongere doelgroep die Facebook een beetje links liet liggen. Zo lanceerde Facebook zelf apps zoals Bolt en Slingshot, maar deze werden bijna evensnel van het toneel gehaald als dat ze verschenen waren.
Wat doe je als je bod op Snapchat niet geaccepteerd wordt én je nieuwe app-releases falen? Simpel, Snapchat kopiëren!
Instagram-CEO Kevin Systrom liet in een interview met Techcrunch weten dat Snapchat eigenlijk klakkeloos gekopieerd werd. Hij vertelde dat het niet gaat over wat je kopieert, maar wat je ermee doet.
Nu zou je kunnen denken: ‘Klakkeloos kopiëren’ mag dat überhaupt? De nog relatief jonge social-mediageschiedenis leert ons dat het wel vaker voorkomt.
Facebook kwam als eerste met de newsfeed, die zijn intrede in élke social-media-app momenteel gevonden heeft. Twitter was de uitvinder van hashtags die je tegenwoordig ook op Instagram & Facebook kunt gebruiken. Twitter lanceerde vorige week nog stickers, een feature die Snapchat uitbracht. Snapchat kwam afgelopen maand met memories. Dit laat toe om eerder gemaakte content up te loaden, net zoals al mogelijk was bij Instagram.
Facebook Camera (2012) werd als tegenreactie op Instagram live gezet. Instagram lanceerde vorige week dan weer ‘video’s die je misschien leuk vindt’, een antwoord op YouTube. Facebook ontwikkelde Bolt & Slingshot om Snapchat een hak te zetten maar dat faalde.
Kortom; kopiëren gebeurt vaker dan we vermoeden.
To the point! Wat zijn Instagram Stories?
Stories zijn een compilatie van losse foto’s (3 seconden) of video's (die max 10 seconden duren) die door Instagram-gebruikers voor 24 uur de wereld in gestuurd kunnen worden en zichtbaar zijn voor hun volgers. Daarna verdwijnen de stories automatisch van het profiel. De manier hoe dergelijke stories worden gemaakt, lijkt veel op de eerste dagen van Snapchat. Net zoals toen kun je nu je video of foto bewerken met tekst, emoji’s of versieren met zelfgetekende items.
Daarnaast heb je ook filters, zoals zwart-wit, zodat je effectjes kan toevoegen. Bovendien is het ook mogelijk om content die op je fotorol staat (deze mag niet ouder zijn dan 24 uur) te importeren in je ‘story’. De content kan zowel een foto, video, hyperloop of boomerang (beide apps van Facebook) zijn.
PS. Op Snapchat maken we snaps, je bent dan een Snapper. Bij Instagram maken we grams, je bent dan een grammer.
Waarom doet Instagram dit?
Veel mensen gebruikten Instagram vooral om 'mooie plaatjes' te verspreiden binnen hun netwerk. Deze bevatten vaak filters en zijn ook nog eens met tools bewerkt. Het geheel kan dus nogal fake & pocherig overkomen. Veel tieners en twintigers begonnen hun focus te verleggen van Instagram naar Snapchat, waar wél alles puur is. En net nu, wanneer ook de 30+’ers Snapchat beginnen te ontdekken, komt Instagram met deze casual functionaliteiten. Nog nét op tijd om de strijd tussen de twee op gang te trekken. Binnen Snapchat krijg je de mogelijkheid om ruwe beelden te tonen, ideaal voor behind the scenes-gebeurtenissen. De bewerkingstools zoals geofilters, lenses, bitmoji’s, maken het binnen Snapchat mogelijk om zeer creatief aan storytelling te kunnen doen.
Het ontbreken van die beelden was het zwakke punt van Instagram en daardoor verloren ze bezoekers die tijd konden spenderen binnen de app (en zo de advertenties zien). Deze tijd was voor de Instagrammers ook niet van extreem groot belang. Want stel je komt pas na drie dagen terug op Instagram. Dan kun je rustig je timeline doorscrollen en nog steeds alle leuke foto’s bekijken. Maar met de toevoeging van ephemeral content (content die maar gedurende een beperkte tijd online staat) word je als Instagrammer bijna verplicht om tijdens die 24 uur een bezoekje te brengen aan de app, zodat je geen content mist. Wanneer je dan een bezoekje brengt aan de stories, is de kans ook zeer groot dat je verder kijkt en gewoon naar de gekende fotosectie overgaat waar tegenwoordig al ads vertoond worden.
Instagram hoopt dus dat mensen meer tijd gaan spenderen binnen de app & geeft daar een hele mooie tool/mogelijkheid voor.
PROS
- Je kan met meerdere mensen online/ingelogd zijn met één account. Wanneer jij zelf (of met meerdere vrienden) dus verschillende Instagram-accounts beheert, hoef je niet steeds uit te loggen zoals dat bij Snapchat wel het geval is. Dat is al een veel stress minder.
- Wanneer je als persoon/merk interactie opzoekt met de kijker is dat mogelijk door tijdens een story een bericht te sturen. De verspreider van de content ontvangt dan een notification plus het bericht wordt rechtstreeks gestuurd naar je Instagram-inbox waar je kan overgaan tot een conversatie.
- Net zoals bij Snapchat kan je navigeren naar de volgende story. Maar binnen Instagram kun je ook navigeren naar eerder foto’s/video’s binnen een story (door te klikken op de profielfoto in de linkerbovenhoek) of zelfs een story welke je eerder bekeken hebt (door te swipen naar links).
- Instagram lanceerde eerder dit jaar een algoritme dat ervoor zorgt dat niet alle content meer chronologisch vertoond wordt aan je volgers. M.a.w. zij bepalen een beetje wie wat te zien krijgt. Deze stories zijn helemaal nieuw en dit onderdeel van de app bevat nog geen algoritme. Dat zorgt er dus voor wie het laatst uploadt staat het meest vooraan in de rij, waardoor de kans groter is dat mensen het eerst jouw content gaan bekijken.
- Een enorm groot voordeel is de reeds opgebouwde fanbasis. Alle Snapchat-gebruikers moesten volledig vanaf 0 starten met het vergaren van followers. En dat was soms lastig. Want mensen toevoegen op Snapchat is best lastig. Wat heb je er überhaupt aan als je coole content maakt, maar niemand kijkt ernaar? Instagrammers hebben gedurende jaren dankzij het bestaande fotogedeelte al de kans gekregen om hun fanbasis uit te bouwen. Wanneer je dus op Instagram al 300 volgers hebt is de kans groot dat deze mensen jouw story zullen bekijken.
- Net zoals bij Snapchat is het mogelijk te zien wie jouw gram of story bekeken heeft. Je kan zelfs mensen uitsluiten om jouw story te bekijken. Standaard staat er ingesteld dat - indien jouw profiel openbaar is iedereen die jouw profiel bezoekt en op jouw profielfoto klikt- jouw story kan bekijken. Wanneer je hebt ingesteld dat enkel jouw volgers toegang hebben tot jouw Instagram profiel kunnen enkel zij jouw verhalen bekijken.
- Het is mogelijk om gemaakte grams op te slaan op jouw cameraroll of te delen als bericht. Bij dat laatste ga je hem eigenlijk publiceren op jouw Instagram profiel (bij de foto’s en video’s die je eerder al op Instagram publiceerde). Het grote voordeel hiervan is dan weer de deelbaarheid. De foto’s/video’s die je wilt uploaden kan je delen op Facebook, Twitter, Tumblr of Swarm. Een mooie functionaliteit die niet bestaat binnen Snapchat.
CONS
- Snapchat is bekend om de geofilters, geostickers en lenses met AR-gezichtsherkenning. Deze features zijn (nog) niet beschikbaar binnen Instagram stories. Je zult de bloemenkransen dus zelf moeten kopen & de kotsende regenboog zelf moeten tekenen. Niet getreurd. Facebook kocht eerder dit jaar MSQRD, vergelijkbaar met de AR lenses van Snapchat. Het lijkt dus een kwestie van tijd voor deze feature geïntroduceerd zal worden.
- De geofilters werden hierboven al vernoemd. Ze lijken op het eerste gezicht misschien een beetje nutteloos en je zou denken dat ze enkel dienen om te pochen. “Kijk ik ben hier geweest”. Maar niets is minder waar. Geofilters kunnen ervoor zorgen dat storytellers hun verhalen goed kunnen kaderen.
- Je kunt niet zien wie een screenshot genomen heeft. Stel je bent een merk en je wilt op Snapchat een contest doen. Maak een screenshot van keuze A of B, zodat je als merk een idee hebt welk product het meest aanslaat bij je volgers, dan is dat perfect mogelijk! Je kan zien hoeveel screenshot van een bepaalde snap zijn gemaakt. Dit gaat helaas nog niet binnen Instagram.
- Data. Instagram is van Facebook, dus je geeft dan toegang tot een veel data, zou je denken. Voor de pagina’s zijn er dan wel de basic ‘business profiles’ (die gericht zijn op de foto’s en video’s maar nog niet op de stories), maar toch is dat nog lang niet wat we van gewend zijn van Facebook qua datamogelijkheden voor marketeers. Een tooltje om data van stories uit te meten, zoals hoeveel stories worden er bekeken, wat is het uitkijkpercentage van een video binnen een story? Dat soort dingen ontbreken helaas.
- Ook het bewegen tussen front & back-camera tijdens het filmen is helaas nog niet mogelijk.
- Er is geen mogelijkheid om je stories op pc te bekijken, geen ramp want Snapchat kan dit ook niet. Maar je gewone Instagram-profiel valt wel te bekijken via de website.
- Er zijn (nog) geen advertentiemogelijkheden. Insta-advertising begint steeds meer te ontwikkelen. De verwachting is dat dit ook wel op zijn tijd zal gebeuren binnen de stories. Zo mag je sponsored stories verwachten en misschien zelfs gesponsorde lenses via MSQRD-integratie. Net zoals Bitmoji onlangs gekoppeld werd aan Snapchat.
- Zowel de UX als UI zijn nog niet ‘on fleek’. Het voelt nog niet echt smooth aan, waarschijnlijk is dit omdat we misschien al wat veel gewend zijn van Snapchat en een heleboel functies t.o.v. dit platform ontbreken.
- Je kunt leuke stories maken die aan al je volgers (als je dat toelaat) vertoond kunnen worden, maar in tegenstelling tot Snapchat kun je geen losse grams sturen naar bijvoorbeeld je drie beste vrienden. De grams zijn in je story meteen zichtbaar voor iedereen. Jammer, want zo verlies je een meerwaarde waar Snapchat zo geliefd voor is. Ook kun je geen video’s binnen het chatgedeelte als reactie naar elkaar toesturen. Bij Snapchat kan je zelfs bellen of videobellen, mocht je conversatie naar een hoger niveau willen tillen.
Toekomst(-muziek?)
Indien Instagram één jaar eerder geweest was met deze release, nét voor de bekendmaking van lenses, dan waren ze wellicht volledig over Snapchat heen gewalst. Voor nu valt nog even af te wachten welke functionaliteit Instagram gaat toevoegen aan Stories om meer gelijkaardige bewerkings- of interactiemogelijkheden toe te voegen voor haar gebruikers. Verder verwachten we dat de 30+’ers doelgroep toch via Instagram, een app waarmee ze al bekend zijn, kennis zullen maken met ‘vluchtige content’ en de daarbijhorende mogelijheden. Eén opmerkelijk aspect waarvoor we Snapchat alle eer moeten aandoen is het feit dat ze ‘verticaal vidieograferen’ mainstream hebben gemaakt. Kunnen beide apps separaat bestaan? Natuurlijk. Pepsi & Cola of Windows & Mac doen dat ook.
Dit blog is geschreven door: Brecht Caenen, online marketeer bij DailyDialogues.
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!