door Lode Schaeffer
Storytellers, verhalenvertellers, dat zijn wij, reclamecreatieven. Geef ons een merk en wij vertellen er een verhaal over. Zo'n verhaal verzinnen we niet even onder de douche, bij een jointje en ook niet even op de fiets.
We verdiepen ons in dat merk. We leren het kennen. De kracht ervan, de zwakte ervan. De gevaren en vooral de kansen. Net zolang totdat we ervan houden.
Dan pas kunnen we een verhaal vertellen, het evangelie verspreiden. Want hoe mooi onze verhalen ook zijn, ze hebben alleen kracht als ze echt waar zijn.
Het verhaal van Volkswagen is het verhaal van drie ankerpunten: Durability. Quality. Reliability.
Over de hele wereld zijn er creatieven die oprecht van het merk zijn gaan houden, en het verhaal met liefde en overtuiging hebben verteld.
Van 'Think small' van Helmut Krone en Julian Koenig, tot 'Safe Happens' van Dave Clemans en Tim Roper, en 'The Force' van David Povill en Ryan McLaughlin.
Deze week werd daar opeens een ander verhaal aan toegevoegd. Een verhaal van oplichting en disrespect voor het mileu terwille van geld.
Weg Durability. Weg Quality. Weg Reliability.
Alle reclamemensen die in hun carrière het verhaal van Volkswagen vol overtuiging hebben verteld, zijn er stil van.
Uit liefde voor het merk en ons vak hoop ik dat het goed komt.
Ik zou tegen iedereen in Wolfsburg willen zeggen, pak die eerste advertentie er nog eens bij: Think small.
Lode Schaeffer is creatief directeur en eigenaar van Indie. Van 1991 tot 1998 werkte hij bij DDB, sinds de jaren '60 het bureau van de veel geroemde Volkswagen-reclame.
Reacties:
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!