Het is weer eens zover; er is een nieuwe technologie genaamd blockchain en die gaat er volgens de ‘experts’ ervoor zorgen dat allerlei bureaus en kanalen snel zullen uitsterven. 'Als u er nu niets mee doet, zal hetzelfde lot u treffen', is de onheilsboodschap. We maken elkaar graag gek in deze branche, FOMO in full effect, ik noem het Tech Tourette.
Nu kan ik mij herinneren dat hetzelfde gezegd werd over onder meer het internet, sociale media, programmatic buying, mobile, big data en recentelijk ook over artifical intelligence. Vooralsnog zie ik de afgelopen jaren alleen maar een toename in partijen en kanalen, Google maar eens op 'Lumascape maps'.
Kinderschoenen
De verwachtingen zoals bij elke nieuwe technologie zijn zwaar overspannen in termen van adoptie en impact op korte termijn. Realistisch gezien worstelen de meeste bedrijven nu nog met de gevolgen van de komst van het internet zelf en dat is inmiddels zo’n 20 jaar geleden. De aanpassing van maatschappij en bedrijfsleven aan het tweede hoofdstuk van het internet gaat dan ook nog wel even duren.
Het is ook erg knap dat deze ‘experts’ met zulke stelligheid en zo concreet de gevolgen van een relatief nieuwe technologie kunnen aanwijzen. Blockchaintechnologie heeft een enorm potentieel, maar staat technisch, juridisch en maatschappelijk echt nog in de kinderschoenen. Er wordt inmiddels hard gewerkt aan de derde generatie blockchains die huidige tekortkomingen wat betreft schaalgrootte en snelheid proberen op te lossen, maar 2018 wordt echt niet het jaar van de grote doorbraak.
Transparant en efficiënt
Zelf houd ik het graag nog wat abstracter op dit moment en denk ik dat blockchain ons in de media de komende jaren zou kunnen helpen om de volgende aannames te toetsen:
- Media moet transparant zijn; we moeten precies kunnen vertellen op elk gewenst moment wat er gebeurd in het proces. Hierdoor ontstaat er meer vertrouwen in de keten.
- Media moet efficiënt zijn; we werken teveel in silo’s en het financiële proces is veelal nog handwerk in zwaar verouderde systemen, dit kan beter, sneller en goedkoper.
Er gebeuren overigens al hele goede dingen met blockchain in de mediabranche en kijkend vanuit deze aannames is er bijvoorbeeld een aantal interessante blockchain startups.
- Faktor: een Nederlandse startup die consumenten volledige controle geeft over hun data, voor uitgevers de mogelijkheid om zijn gebruikers te belonen en voor merken meer effectieve campagnes.
- MadHive: een blockchain based DMP/PMP die de programmatic keten transparanter, efficienter en effectiever maakt.
- Truth, het eerste blockchain enabled mediabureau dat 100 procent transparantie garandeert aan haar klanten door het gebruik van smart contracts.
Decentraal internet van waarde
Ik wil het belang van blockchain dus zeker niet bagatelliseren, het gaat onze maatschappij en ook de media-industrie fundamenteel veranderen. Van een centraal internet van informatie, naar een decentraal internet van waarde. Een decentraal, open, veilig en transparant systeem is juist wat de media-industrie nu zo hard nodig heeft na de ANA-papers, de meetfouten en clickfraudes. Het onderlinge vertrouwen tussen adverteerder, bureau en exploitant is nog nooit zo laag geweest. We gaan van vertrouwen vanuit instituten, naar vertrouwen vanuit technologie.
Het moest maar eens wat worden, die blockchain.
Jarno Stolk is eigenaar van Merkruimte, interim mediamanagement & strategie
Plaats als eerste een reactie
Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!